از هر 10 نفر افراد بالغ یک نفر مبتلا به دیابت است


در کشورهای در حال توسعه؛
طبق آمار سازمان جهانی بهداشت از هر 10 نفر فرد بالغ ساکن کشورهای در حال توسعه یک نفر مبتلا به دیابت و از این تعداد سه نفر مبتلا به پر فشاری خون هستند.
دکتر ریابه شیخ الاسلام، متخصص اپیدمیولوژی و تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبنرگاران افزود:  مقدار کالری دریافتی مردم نسبت به 30 سال گذشته بسيار افزایش یافته است و در قبال آن فعالیت که باید این کالری اضافه را بسوزاند کاهش پیدا کرده است.وی با اشاره به این که این کالری اضافه در بدن تبدیل به چربی شده گفت: این چربی در بدن ذخیره می شود و باعث اضافه وزن و چاقی می شود و همین امر می تواند احتمال ابتلا به سکته های قلبی و مغزی، پر فشاری خون و دیابت را در فرد ایجاد کند.

شیخ الاسلام ادامه داد: طبق آماری که سازمان جهاني بهداشت ارائه داده است از هر 10 نفر افراد بالغ که در کشورهای درحال توسعه زندگی می کنند یک نفر مبتلا به ديابت است و از این 10 نفر 3 نفر مبتلا به پرفشاری خون هستند.

وی با  تاکید بر این که در کشور های توسعه یافته سیستم های غربالگری وجود دارد عنوان کرد: با استفاده از این سیستم رایج می توانند افرادی را که دارای علائم بیماری هستند را پیدا و بیماری آنها را قبل از اینكه باعث آسیب جدی شود را كنترل کنند.

وی اظهار داشت: کشور ما در خصوص علائم وجود بیماری بسیار کم  کار کرده است و در واقع باید همه بدانند که مسئول سلامتی خود در درجه اول خودشان هستند و شناختن علائم بیماری های مختلف و آگاهی از تغذیه و روش زندگی مناسب را حق خود می دانستند و آن را از مسئولین خواستار باشند.

** روش زندگی درست باید از دوران جنينی آغاز شود

وی در بخش دیگر سخنان خود در خصوص عوامل افزایش بیماری های قلبی و عروقی به مسئله قلیان اشاره و تصریح کرد: ما سی سال گذشته مسئله قلیان کشیدن را در کشور نداشتیم ولی الان متاسفانه علاوه بر مردان زنان هم به طرف کشیدن قلیان سوق پیدا کرده اند و همین امر می تواند زمینه ساز بیماری های قلبی و عروقی به خصوص از سن پایین باشید.

شیخ الاسلام ادامه داد: برای این  که بتوانیم آمار بیماری های غیرواگیر به خصوص بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهیم از دوران جنینی روی افراد کار کنیم چرا که نوع غذای مادر در دوران بارداری روی سلامت جنین اثر می گذارد که اگر نامناسب باشد می تواند زمینه عوامل خطر را از همان دوران استارت بزند.

وی خاطر نشان کرد: وقتی هم که این نوزادان متولد می شوند عوامل زندگی امروزی روی آنها تشدید می شود چرا که آنها ذائقه غلط پدر و مادر خود را ادامه می دهند و همین امر باعث می شود که به جای این که ما سکته قلبی در سن 50 یا 60 سالگی ببینیم آن در سن 27 و 28 سالگی ببینیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر