غذا در مقابله با كهير


 دکتر سعید حسینی پزشک و متخصص تغذیه 
آيا درماني براي كهير وجود دارد؟ كهير چيست و چگونه به وجود مي‌آيد؟ آيا استرس مي‌تواند موجب كهير شود؟ درمان‌هاي خانگي و شيميايي كهير چيست؟ رژيم غذايي مناسب براي درمان كهير، شامل چه غذاهايي مي‌شود؟ تمامي اينها پرسش‌هايي هستند كه با خواندن اين متن، جواب آنها را خواهيد گرفت.
كهير بثوراث خارش‌داري است كه مدت ظهور آنها بسيار كوتاه بوده و به سرعت ناپديد مي‌شوند و معمولا بيش از 24 ساعت دوام نمي‌آورند. كهير ممكن است در هر قسمتي از پوست به وجود آيد. كهيري كه بيش از يك ماه از روي بدن محو نشود، كهير مزمن است. معمولا كهير مشكل بزرگي ايجاد نمي‌كند و فقط در مواردي مشكل ساز مي‌شود كه علاوه بر كهير مشكلات تنفسي نيز به وجود آيد كه نياز به توجه پزشكي و پيگيري دارد. برخي كهيرها صاف و برخي ديگر برجسته هستند و اندازه آنها از بسيار كوچك تا بسيار بزرگ متفاوت است.
در صورتي كه كهير پس از چند روز خود به خود درمان نشد و يا پس از چند روز مجدداً قسمت ديگري از پوست درگير شد، بهتر است به پزشك مراجعه شود. 


درمان كهير

بهترين روش درمان كهير، شناسايي علل آن است. در برخي موارد به راحتي مي‌توان اين علل را شناسايي و درمان كرد. برخي عوامل احتمالي كهير عبارتند از:
 حساسيت‌هاي غذايي
 عفونت‌ها
 داروها
 گزش حشرات
 قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها، مواد شيميايي و يا مواد افزودني غذاها
 محصولات آرايشي و بهداشتي
 دماي خيلي گرم و يا خيلي سرد
 آب داغ
اگر كهير ناشي از حساسيت به مواد غذايي باشد، در عرض چند دقيقه تا چند ساعت پس از خوردن غذا، روي پوست ايجاد مي‌شود؛ ولي اگر ناشي از مصرف دارو باشد، ممكن است حتي تا يك هفته پس از مصرف دارو بروز نكند.
يكي ديگر از دلايل كهير كه تمامي ما به نوعي با آن درگير هستيم، استرس است. در زندگي مدرن امروزي استرس بخشي از زندگي شده كه ممكن است براي برخي افراد تغيير و يا حذف آن از زندگي كاري بس دشوار باشد. بدن ما به صورت معجزه‌واري خلق شده است و نه تنها به عوامل خارجي واكنش نشان مي‌دهد، بلكه افكار و احساسات و درون ما نيز روي آن تأثير مي‌گذارد و در برابر آن واكنش نشان مي‌دهد.
 

درمان خانگي كهير

اگر موفق به كشف علل ايجاد كهير بر روي بدن‌تان نشديد، بهترين روش درمان، درمان خانگي است كه با اين كار مي‌توان تا حدودي قرمزي و خارش پوست را تسكين داد و به بدن كمك كرد تا به تعادل برسد. رژيم غذايي و شيوه زندگي سالم، هميشه بهترين روش براي مقابله با هر نوع بيماري و يا مشكل پوستي است. برخي از پوست‌هاي حساس تحمل استرس‌هاي محيطي و يا شيميايي را ندارند و به محض اولين احساس ناراحتي از خود واكنش نشان مي‌دهند. با دوري از سموم و مديريت استرس‌هاي روزمره در حد امكان و البته مراقبت از پوست مي‌توانيد تا حدودي از ايجاد كهير جلوگيري كنيد. كمپرس سرد خارش ناشي از كهير را كاهش مي‌دهد. از قرار گرفتن مستقيم در معرض نور خورشيد خودداري كرده و در حمام از آب ولرم استفاده كنيد و لباس‌هاي گشاد بپوشيد. لباس پلاستيكي مشكل را بيشتر مي‌كند. تا آنجا كه مي‌توانيد آرامش خود را حفظ كنيد و به ياد داشته باشيد كه حتي در طب سنتي نيز بسياري از گياهان مي‌توانند موجب كهير شوند. اگر داروهاي خانگي مؤثر واقع نشد و خارش پوست شما را اذيت ‌كرد، بهتر است از مواد و داروهاي شيميايي استفاده كنيد. بيشتر پزشكان در اين موارد آنتي‌هيستامين تجويز مي‌كنند كه البته موجب خواب آلودگي و حالت گيجي مي‌شود. بايد به اين موضوع توجه داشته باشيد كه حتي ايمن‌ترين داروها نيز عوارض جانبي محدودي دارند.
 

رژيم غذايي و كهير
زماني كه پوست بدن به ورود يك ماده جديد واكنش نشان مي‌دهد و سيستم ايمني بدن تحريك مي‌شود، سلول‌ها مقادير زيادي هيستامين آزاد مي‌كنند كه پاسخ التهابي شديدي را به همراه خواهد داشت. در مورد كهير علائم معمولاً برجستگي صورتي و يا قرمز رنگ و برآمده هستند. علاوه بر داروها، عوامل تغذيه‌اي نقش مهمي در جلوگيري از كهيرهاي حساسيتي دارند. اين اختلال مي‌تواند در هر جايي از پوست رخ دهد؛ از جمله پوست سر، لب‌ها و كف دست و پا و ...

كاهش امگا -6 و افزايش امگا-3

امگا - 6، اسيدهاي چربي هستند كه مقادير معيني از آنها براي حفظ عملكرد مناسب بدن كافي است و مقدار بيش از حد آن براي افراد مبتلا به كهير مضر است. مصرف بيش از حد امگا -6 مي‌تواند موجب التهاب شود و توليد پروستاگلاندين التهابي را افزايش دهد. از سوي ديگر اسيدهاي چرب امگا- 3 خاصيت ضد التهابي دارند. بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه اجداد ما اين دو نوع چربي را به مقدار مساوي مصرف مي‌كردند؛ حتي مدرن‌ترين رژيم‌هاي غذايي در كشورهاي غربي نيز حاوي مقادير زيادي اسيدهاي چرب امگا- 6 و مقداري امگا-3 هستند. با كمي تغيير در رژيم غذايي مي‌توان مقدار دريافتي اين دو نوع اسيد چرب را به تعادل رساند. به سادگي با مصرف كمتر روغن‌هاي گياهي همچون ذرت و دانه آفتابگردان (كه مملو از امگا -6 هستند)، اين كار را انجام دهيد. اسيدهاي چرب امگا- 3 را نيز مي‌توان با افزايش تخم كتان، گردو، سويا و ماهي‌هاي آب سرد مانند ماهي آزاد، به حد تعادل رساند.

ويتامين C
اگرچه پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه توانايي ويتامين C براي كاهش علائم كهير محدود است، ولي در تئوري‌ها آمده كه مقادير بالاي ويتامين C به كاهش آزاد شدن هيستامين در بدن كمك مي‌كند و موجب شكسته شدن سريع هيستامين‌ها مي‌شود. اثرات مثبت ويتامين C، ممكن است به همراه مصرف ويتامين E افزايش يابد؛ زيرا اين دو ويتامين تأثير يكديگر را تقويت مي‌كنند.

غذاهاي غني از كوئرستين
مصرف غذاهاي غني از كوئرستين، مانند پياز قرمز به كاهش علائم كهير كمك مي‌كند. كوئرستين بيوفلاونوئيدي است كه حاوي آنتي‌اكسيدان بوده و خواص ضدالتهابي و ضدهيستاميني دارد.
شواهد حاكي از آن است كه مي‌تواند در افراد مستعد، كهير را كنترل كند. برخي از بهترين منابع غذايي كوئرستين عبارتند از: سيب، پياز قرمز، كلم براكلي، انگور قرمز، گيلاس، چاي، تمشك، توت‌ها و زغال اخته.

غذاهاي ايجاد كننده كهير

اگرچه ممكن است فردي با خوردن نوعي غذاي خاص، واكنش حساسيتي نشان دهد و فرد ديگري با خوردن همان غذاي خاص، هيچ حساسيتي نداشته باشد، ولي به طور كل مي‌توان گفت برخي از غذاها عامل ايجاد كهير هستند. تخم‌مرغ، محصولات لبني، گوشت، شكلات، گندم و آجيل از جمله اين مواد غذايي مي‌باشند.
برخي از مواد افزودني و مواد نگهدارنده همچون بنزوآت، تارتازين و سولفيت‌ها، مواد نگهدارنده ضدباكتري و ميكروبي هستند كه در تهيه محصولات مختلف مثل نوشابه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين مواد مي‌توانند حساسيت‌زا باشند. تارتازين از جمله مواد رنگي است كه معمولاً در آب نبات‌، شيريني‌ها، نوشابه، چيپس، كنسرو، غلات فرآوري شده، سس و سوپ‌هاي فوري يافت مي‌شود. سولفيت‌ها براي تهيه غذاهاي بسته‌بندي و . . . استفاده مي‌گردند. بهترين راه پيشگيري، دوري از اين مواد مصنوعي است.


منبع: دنیای تغذیه  ش 123

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر