الفباي مشاوره در تغذيه و كاهش وزن

دكتر سيدضياءالدين مظهري 
گروه 06: گرسنگان دايمي با معده  پر سر و صدا و بي‌تحمل
تعداد قابل توجهي از رژيم‌گيرندگان به گروه خاصي تعلق دارند كه به علت عدم توان مقاومت در قبال نيش گرسنگي بطور مداومي جهت رهايي از كيلوهاي اضافي و چربي‌هاي انباشته شده با هيجان و انگيزه قابل توجهي شروع به گرفتن رژيم‌هاي گوناگون نموده و بعد از چند صباحي تحت تأثير عدم توان مقاومت در قبال فشار گرسنگي برنامه‌هاي آغاز كرده خود را نيمه تمام رها نموده و مجدداً به خورد و خوراك بي‌امان و ريزه‌خواري‌هاي دايمي رو مي‌آورند و سپس به هر كسي رجوع نموده و چاره‌جويي مي‌كنند تا شايد ماده جادويي كاهش‌دهنده اشتهاي خود را در قالب قرص، قطره، ماساژ، كمربند و غيره پيدا كرده و با مصرف آنها و يا بستن‌شان به اندام ايده‌آل و رويايي خود دست پيدا نمايند. شما چطور؟ آيا به اين گروه تعلق نداريد؟ 


خودآزمايي
1- آيا بعد از ميل كردن شيريني، شكلات و مواد قندي ديگر در كمتر از 2-3 ساعت به گرسنگي شديد و ويارگونه‌اي دچار مي‌شويد؟ بلي   خير
2- آيا در طول 2 سال گذشته چندين روش لاغري را برگزيده و آنها را اجرا كرده و در نيمه راه رها نموده‌ايد؟  بلي   خير
3- آيا شما همواره مخزني از مواد قندي را به صورت شكلات، كيك، پولكي، شيريني خشك و يا آب نبات، چيپس، پفك و غيره در دسترس داريد؟ بلي     خير
4- آيا در مواقعي كه گرسنگي بر شما چيره مي‌شود، امانتان را بريده و اراده‌تان را شكسته و شما را فوراً به خوردن و آشاميدن وا مي‌دارد؟ بلي     خير
5- آيا زماني كه احساس گرسنگي و ميل به خوردن داريد، عصبي، تحريك‌پذير و وحشت‌زده مي‌گرديد و به دنبال بهانه هستيد؟ بلي     خير
6- آيا آخرين انجام تست تحمل گلوكز در شما اختلالي را نشان داده است؟ بلي     خير
7- آيا در شمار افراد مبتلا به اختلال قند يا مرض قند برشمرده مي‌شويد؟
 بلي     خير
 

تفسير يافته‌ها

اگر شما به بيش از 2 سوال جواب مثبت داده باشيد، بطور قطع به گروه كد 06 يعني گروه گرسنگان دايمي و جويندگان مواد جادويي كوركننده اشتها تعلق داريد. افراد سودجو و فرصت‌طلب به آساني و به دفعات شما را به طرف سراب سرگشتگي رهنمون شده‌اند و به جاي گشودن گره كور عدم توانايي مقاومت در قبال گرسنگي و افزايش وزن خزنده و دايمي‌تان با توصيه مصرف اين يا آن ماده بي‌اثر يا زيان‌آور عوارض جانبي متعددي را براي شما به ارمغان آورده‌اند و فرصت‌هاي طلايي را از بين برده و به خيره‌سري و مقاومت بدن‌تان افزوده‌اند كه ديگر به آساني تحت تأثير حتي رژيم‌هايي كه قبلاً مؤثر بودند، عكس‌العمل نشان نمي‌دهد.
 

مكانيسم بروز گرسنگي به زبان ساده

احساس سيري و گرسنگي تحت تأثير فرآيندهاي بسيار پيچيده هورموني و عصبي رخ مي‌دهد. گرچه مركز آن در مغز و در هيپوتالاموس قرار دارد، ولي تركيبات زيست شيميايي و هورمون‌هايي در اين راستا تأثيرگذار مي‌باشند كه به طور شگفت‌آوري عمل و عكس‌‌العمل‌هاي آبشاري را بطور سيستماتيك و زنجيره‌اي فرا مي‌خوانند.

توصيه‌هاي عملي و اجرايي براي آنهايي كه همواره احساس گرسنگي مي‌نمايند
 هر روز‌تان را با صبحانه آغاز نماييد. اغلب آنهايي كه در ادامه اجراي رژيم‌هاي كاهش وزن از حركت باز مي‌مانند، به بهانه‌هاي مختلف و يا تصور غلط وعده صبحانه را حذف مي‌نمايند. به خيال خودشان مي‌خواهند در ميزان غذاي دريافتي خود صرفه‌جويي نمايند يا همواره عجله دارند، وقت كم مي‌آورند يا اصلاً احساس گرسنگي نكرده و اشتها ندارند. تجربياتي كه به دست آمده نشان مي‌دهد يك صبحانه خوب كه دربردارنده مواد غذايي حاوي قندهاي مركب مثل نان‌هاي سبوسدار، غلات پرك‌شده پخته، يا انواع حبوبات پخته توام با يك منبع پروتئيني حيواني مثل شير، ماست، پنير و گوشت يا تخم‌مرغ باشد، احساس گرسنگي را تا چند ساعت آينده و حتي در طول روز تعديل مي‌نمايد، البته هر كس به فراخور امكانات و ذائقه مي‌تواند مواد دلخواه را برگزيده و شخصاً عملكرد و تأثير آنها را مورد تحقيق و بررسي قرار بدهد و شخصاً بهترين و مؤثرترين تركيب را براي صبحانه خود انتخاب فرمايد. يك خبر خوبي كه براي دوستداران تخم‌مرغ دارم اين است كه بر مبناي تحقيقات به عمل آمده در سال‌هاي اخير، يك عدد تخم‌مرغ با 70 كيلوكالري انرژي علاوه بر آنكه تعداد قابل توجهي از ريزمغذي‌هاي كليدي را در تركيبات خود دارا مي‌باشد، نه تنها قدرت حافظه را افزايش مي‌دهد، بلكه اثرات سير كنندگي قابل توجهي را حتي تا 36 ساعت آينده اعمال مي‌نمايد.
 آنهايي كه ولع ويارگونه‌اي براي خوردن در طول روز دارند، اما متأسفانه در زمان صبحانه هيچ‌گونه ميل و رغبتي به ميل كردن صبحانه ندارند، اين مشكل را ما اين‌طور حل مي‌كنيم كه به عزيزان مراجعه‌كننده توصيه مي‌گردد صبحانه را با يك ليوان شير 5/1 درصد چربي آغاز نموده و بعد از چند هفته به شير خود 2 قاشق غذاخوري جو يا گندم پرك شده يا يولاف (جوي دو سر) اضافه نمايند و با يك قاشق مرباخوري عسل آن را شيرين نموده و سپس به غلظت آن به تدريج بيفزايند. بعد از چند هفته يا يك ماه تأثير اين تغيير عادت را به صورت كاهش چشمگير حمله‌هاي گرسنگي در ساعات غروب احساس خواهند كرد و برعكس ميل كامل و اشتهاي خوبي را در زمان صبحانه به دست خواهند آورد. به طوري كه در طول چند ماه آينده با ميل خوب و اشتهاي كافي از خواب شبانه بيدار شده و از يادآوري صبحانه مورد علاقه‌اي كه ميل خواهند نمود، به وجد مي‌آيند.
 افرادي كه به ولع خوردن و گرسنگي دايمي دچار مي‌‌باشند، با تقسيم نمودن خورد و خوراك برنامه روزانه خود به سه وعده اصلي و هر چهار ساعت به چهار ساعت يك ميان وعده سبك، ديگر نيش گرسنگي را كمتر احساس نموده، سپس به تدريج اين حالت ولع و گرسنگي فروكش خواهد كرد، البته توصيه ما اين است كه در ميان وعده‌ها از ميوه‌جات شيرين استفاده فرمايند و در زماني كه خيلي احساس گرسنگي مي‌نمايند، خودشان را به ميل كردن سبزيجات پخته و خام در هر وعده غذايي عادت بدهند. با اين روش، معده پر خواهد شد و افت قند خون را تعديل خواهد نمود. حتي بهره‌مندي افراد در زمان صبحانه خوردن از سبزيجاتي مثل خيار، گوجه‌فرنگي، هويج، كاهو يا فلفل دلمه‌اي و يا ميل نمودن املت اشتها برانگيزي از يك تخم‌مرغ، گوجه‌فرنگي و 2 قاشق غذاخوري لوبيا يا ذرت پخته توان‌شان را در قبال گرسنگي‌هاي بي‌امان بالا خواهد برد و راحت‌تر و سبك‌بارتر و با اشتياق بيشتر به ادامه كاهش چربي‌هاي بيماري‌زاي انباشته شده در ارگان‌هاي مختلف ادامه خواهند داد.
 افرادي كه به صورت ويارگونه ميل به خوردن را دائماً احساس مي‌كنند و تحمل گرسنگي را تا زمان وعده و ميان وعده تعيين شده ندارند و از شدت هوس و فشار گرسنگي، دامن از دست داده و به سوي خورد و خوراك و هله هوله رو آورده و تمام زحمات چندين هفته خود را در كوتاه زماني از دست مي‌دهند، احتياج به آموختن دارند كه چه سان با 5 يا 7 دقيقه انحراف فكر و مشغول شدن به انجام كاري مثل تلفن زدن به دوست و جمع و جور نمودن ميز كار و يا كمد لباس، رسيدگي به گل‌ها و گياهان پرورش داده خود يا گوش سپردن به موزيك دلخواه و انجام حركات موزون بدني به طور شگفت‌آوري با گذشت چند دقيقه ديگر گرسنگي كاذب خود را احساس نخواهند كرد يا حداقل به مقدار قابل كنترلي از ميزان و شدت نيش گرسنگي و هوي و هوس ميل خوردن كاسته مي‌شود.
در صورت عدم موفقيت به انحراف فكر در قبال گرسنگي چه بايد كرد؟
1- با اضافه نمودن يك قاشق غذاخوري جو دوسر يا يولاف پرك شده به دو سوم ليوان دوغ يا يك‌سوم ليوان ماست تازه كم‌چربي و به مقدار ميل و ذائقه سبزيجات معطر و كمي فلفل و نوشيدن يا ميل كردن آهسته آهسته آن قبل از آغاز ناهار يا شام اشتهاي تحريك‌شده فرد گرسنه تعديل مي‌گردد.
2- نوشيدن تركيبي از آب يا آب معدني مخلوط با آب سبزيجات و چند قطره تاباسكو يا سس چيلي يا سس تند ده دقيقه قبل از ميل كردن ناهار و شام ايجاد احساس سيري در معده نموده و بدين ترتيب حداقل ده درصد از حجم كالري‌هاي دريافتي در وعده‌هاي نام برده شده كاهش مي‌يابد.
3- تهيه مخلوطي از چندين سبزي دلخواه به طور مثال خيار، مغزكاهو، شاخه‌هاي كرفس خردشده، هويج، گوجه‌فرنگي و كدو سبز و ميل كردن آن قبل از غذا به صورت پيش غذا شما را به خود مشغول مي‌دارد و از ناخنك زدن و ريزه‌خواري شما جلوگيري مي‌نمايد و چيزي نيز به ميزان انرژي دريافتي‌تان افزوده نمي‌شود.
در قبال افت قندخون و فشار خون به جاي آب قند، نبات و يا شكلات و شيريني موارد زير پيشنهاد مي‌شود
1- ميل نمودن يك يا دو قاشق غذاخوري نخودچي شور يا به مقدار سهميه تعيين شده يك واحد از مغزهاي شور خانگي مثل 6 عدد بادام يا 8 عدد پسته يا 10 عدد
بادام زميني به فاصله چند دقيقه به چند دقيقه يك عدد هم شما را مشغول مي‌دارد و هم از افت فشار خون و قند خون پيشگيري مي‌نمايد مخصوصا در ايام سيكل خانم‌ها كه  اغلب به عارضه افت فشار خون و قند خون دچار مي‌گردند.
2- اگر كلسترول فردي بالا باشد با ميل كردن يك يا دو عدد هويج پخته يا رنده شده، دو اثر فرا خوانده مي‌شود:
الف: پيشگيري از احساس ولع خوردن
ب: كمك به كاهش سطح كلسترول خون و تداوم بخشيدن به اجراي برنامه كاهش وزن.
3- براي افرادي كه در نيمه روز دچار افت قند و فشار خون و ولع خوردن مي‌گردند تهيه معجوني از پودر شير كم‌چربي يا فرآورده‌هاي لبني كم‌چرب به مقدار يك ليوان كه با 2 قاشق غذاخوري جو پرك يا گندم پرك يا مخلوطي از انواع غلات آسياب شده و پخته با يك قاشق مرباخوري كشمش و 8 عدد پسته يا 6 عدد بادام خام در صبحانه، سيري بلند مدتي را در طول روز فراهم مي‌سازد.
4- از آنجايي كه خانواده حبوبات با دارا بودن موادمغذي متنوع و متراكم خود از جمله مواد باارزش به حساب مي‌آيند و خاصيت سيركنندگي و حفظ سطح قندخون را نيز دارا مي‌باشند، لذا افزودن 2 قاشق غذاخوري لوبيا يا نخود پخته به سالادهاي تهيه شده از سبزيجات خام يا پخته فصل روش ديگري براي جلوگيري از گرسنگي و ولع خوردن در بعدازظهرها و قبل از خواب شبانه مي‌باشد.
5- خاصيت سيركنندگي طولاني را غلات پخته نيز دارا مي‌باشند. افزودن يك يا دو قاشق غذاخوري غلات پخته به غذاهاي مرسوم و مألوف‌تان شما را از افت قند و فشار خون مصون مي‌دارد و ساعت‌هاي متوالي مي‌تو‌انيد بدون احساس گرسنگي و ولع پيدا كردن و بدون ريزه‌خواري و ناخنك زدن، ساعات روز و يا عصر را سپري نماييد. به هر صورت كساني كه مي‌خواهند اندام موزون و سلامتي پايدار و نتايج ماندگار و شيكي و برازندگي هيكل را به دست آورند، بايد قدري صبور و واقع‌بين بوده و مقاومت لازم را براي چشم‌پوشي از لذت آني و پيشگيري از آه و حسرت دايمي داشته باشند و تحت تأثير اصرار بيش از حد و تعارفات خارج از اندازه كه جهت ميل كردن انواع دسر، شيريني و تنقلات به آنها عرضه مي‌شود، فراموش نفرمايند و به ياد داشته باشند كه صبر و ظفر هر دو از دوستان قديمي‌اند.


منبع: دنیای تغذیه  ش 123

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر