کرفس اوره خون را پايين مي‌آورد



نگاه متخصص فارماکوگنوزي/دکتر محمدحسين صالحي سورمقي / استاد دانشکده داروسازي دانشگاه تهران

در طب سنتي شرقي از كرفس به‌عنوان درمان‌كننده سردرد، هضم‌کننده غذا، ادرارآور، ضدنفخ و تقويت‌کننده قواي جنسي ياد شده است. در گذشته نيز معتقد بودند خوردن اين سبزي به رفع ورم مفاصل كمك مي‌كند و امروزه اين باور به اثبات رسيده است...
زماني كه ميزان اسيداوريك در بدن افزايش مي‌يابد و بيماري‌هايي مانند نقرس و درد مفاصل بروز مي‌كند، مصرف كرفس مي‌تواند سطح اوره را پايين ‌آورد. به افراد دچار ضعف اعصاب نيز توصيه مي‌شود كرفس بخورند. امروزه در كشورهاي مختلف از جمله انگلستان، در تهيه بيش از 60 فراورده‌ دارويي گياهي ضدورم از دانه كرفس استفاده مي‌شود.
اسانس دانه‏ کرفس داراي خاصيت ضدميكروب، آرام‌بخش و کاهش‌دهنده قندخون است اما اين دانه در كشور ما كمتر كاربرد دارد. از ميان مهم‌ترين خواص ثبت‌شده کرفس، مي‌توان به خاصيت ضددرد، آرام‌بخش،‌ ضدالتهاب مفاصل، ضدباکتري، ضدتشنج، آنتي‌اکسيدان (ضدسرطان)، التيام‌دهنده دردهاي روماتيسمي، ضداسپاسم (گرفتگي ماهيچه‌ها)، افزايش‌دهنده قواي جنسي، ادرارآور، کاهش‌دهنده چربي‌خون و فشارخون (به دليل ادرارآوربودن)، مقوي و محرک معده اشاره كرد. كرفس سبزي ادرارآوري است و هر ماده غذايي‌اي که خاصيت ادرارآوري داشته باشد، باعث کاهش فشارخون مي‌شود. البته تا حدودي در کاهش چربي، فشارخون و قندخون نيز موثر است. اين آثار مربوط به ساقه و برگ اين سبزي مي‌شود و ساقه کمي بيشتر از برگ چنين خاصيتي دارد. كرفس يكي از سبزي‌هايي است كه علاوه بر استفاده از آن در تهيه انواع غذا و سالاد، بسياري از افراد براي لاغرشدن، آن را در رژيم غذايي‌شان مي‌گنجانند. خاصيت ادرارآوري اين سبزي نسبتا بالاست و همين موضوع چنين خاصيتي را به آن مي‌دهد. البته گياهان بسياري اين خاصيت را دارند اما قدرتشان يکسان نيست. امروزه علت بسياري از چاقي‌ها ادم يا وجود آب اضافي لابه‌لاي سلول‌هاي بدن است بنابراين در چاقي‌هايي از اين دست، مصرف کرفس مي‌تواند باعث کاهش وزن شود. البته روزانه يا يك‌روز در ميان، نبايد بيش از 100 گرم ساقه تازه كرفس يا آب ساقه آن مصرف شود زيرا زياده‌روي در مصرف آن ممکن‌است باعث تورم کليه‌ها شود بنابراين افراد دچار ناراحتي کليوي، بايد مراقب مقدار مصرف اين سبزي باشند. از طرفي مواد معدني موجود در كرفس نسبتا زياد است و زياده‌روي در مصرف آن عدم تعادل مواد مغذي را به دنبال خواهد داشت. البته برخي افراد به کرفس حساسيت دارند و ممكن است تماس يا مصرفش باعث ايجاد لکه‌هاي قهوه‌اي و قرمز رنگ و بروز واكنش‌هاي پوستي در آنها ‌شود و در اين صورت تنها راه پيشگيري، نخوردن كرفس است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر