آب ‌درماني و مصايب آن


جام جم آنلاين: دختر جواني را به اورژانس آوردند؛ پرسنل اورژانس 115 عنوان مي‌كردند كه بيمار در محل كار از روي صندلي به زمين افتاده و حركات پرشي در اندام‌هايش داشته است.
دختر جوان رژيم غذايي معمول خود را به پيشنهاد يكي از دوستانش تغيير داده و براي كاهش وزن و جلوگيري از پيري زودرس به رژيم آب‌درماني رو آورده بود. اين رژيم براي يك هفته ادامه داشته و هر روز مقادير فراواني از آب قبل از خواب، قبل از غذا و بعد از خواب مصرف مي‌كرده است.
دختر جوان، همچنين پس از ورزش، آب از دست رفته ناشي از تعريق را با آب فراوان جبران مي‌كرد. براي وي آزمايش درخواست شد؛ در آزمايش بيمار، كاهش سديم خون گزارش شد. در نهايت با درمان‌ مناسب ترخيص شد. سوالي كه اينجا مطرح مي‌شود اين است؛ آيا آب درماني عامل اين حادثه بوده است؟


درون خون، املاح متفاوتي وجود دارد كه سديم و پتاسيم از مهم‌ترين آنها محسوب مي‌شود. سديم يكي از املاحي است كه در خون و درون سلول‌هاي بدن وجود دارد و عامل برقراري ارتباط الكتريكي بين خون و بدن است. زماني كه به واسطه گرما بدن عرق مي‌كند، علاوه بر آب، نمك كه به طور عمده سديم است، از دست مي‌رود.
اگر براي جبران تعريق به جاي آب و نمك از آب به تنهايي استفاده شود، سديم خون پايين مي‌آيد. تعدادي از افراد، رژيم آب درماني را براي كاهش وزن، بهبود قواي ذهني و پاكسازي بدن از مواد مضر شروع مي‌كنند. آب زماني كه به ميزان زياد مصرف شود، خون را رقيق مي‌كند و سديم خون و ديگر املاح را كاهش مي‌دهد.
علائم: سديم خون معمولا در محدوده 135 تا 145 است. علائم ناشي از كمبود سديم به عدد سديم در خون، چندان مرتبط نيست. سرعت كاهش بسيار مهم‌تر است و عموما هر چه سرعت كاهش بيشتر باشد، امكان بروز علائم بيشتر است. علائم شامل تهوع، استفراغ، ضعف، بي اشتهايي و گيجي مي‌شود. اگر سديم خون ظرف يك روز يا كمتر به زير 120 برسد، علائم شديد مثل پرش عضلات، تشنج و حتي رفتن به حالت حال كما بروز مي‌كند.
اثر اين آب اضافي چيست؟
زماني كه سديم خون كاهش مي‌يابد، در واقع آب زيادي در خون است كه مي‌تواند جذب مغز شود. افزايش آب در مغز باعث ورم مغز و بروز علائمي چون سردرد، بيقراري، گيجي، تشنج و حتي افت شديد هوشياري تا حد كما مي‌شود.
چه بايد كرد؟
هرگز اقدام به اجراي رژيم‌هاي غيرمعمول نكنيد؛ كاهش وزن با انجام رژيم غيرمعمول كار عاقلانه‌اي نيست.
اگر با فردي روبه‌رو شديد كه آب فراوان مي‌خورد و علائم ياد شده در وي بروز كرد، هر چه سريع‌تر او را به پزشك برسانيد.
اگر بيمار هوشيار است و توانايي نوشيدن دارد، بايد از مايعاتي كه نمك كافي دارند (مثل دوغ يا محلول‌ ضد اسهال) استفاده كرد.
افرادي كه در هواي گرم كار يا ورزش مي‌كنند بايد به جاي آب از محلول‌هايي استفاده كنند كه آب و نمك كافي دارد. يكي از علل گرفتگي عضلات در ورزشكاران همين كاهش سديم خون است.
دكتر بهروز هاشمي - متخصص طب اورژانس

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر