مصرف گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان پروستات افزايش می دهد


خوردن گوشت قرمز به ويژه گوشت قرمز طبخ شده در حرارت‌هاي بالا، خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزايش مي‌دهد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه آنلاين سرطان، نتايج يك پژوهش از دانشگاه كاليفرنياي جنوبي و مؤسسه پيشگيري از سرطان كاليفرنيا نشان داد كه پخت و پز گوشت قرمز در درجه حرارت‌هاي بالا به خصوص هنگامي كه آنها در ماهي‌تابه سرخ مي‌شوند، خطر ابتلا به سرطان پروستات از نوع پيشرفته را افزايش مي‌دهند.
براساس اين گزارش محققان با بررسي داده‌هاي جمع‌آوري شده از 2000 نفر در سانفرانسيسكو و لس‌آنجلس كه 1000 نفر آنها به سرطان پروستات مبتلا بودند و با استفاده از يك پرسشنامه جامع كه براساس نوع مصرف گوشت قرمز و مرغ و شيوه‌هاي پخت و پز آنها تنظيم شده بود، دريافتند كه مرداني كه بيش از 5/1 وعده در هفته گوشت قرمز سرخ شده در ماهي‌تابه مي‌خوردند، تا 30 درصد بيشتر از بقيه در معرض خطر ابتلا به اين نوع سرطان قرار گرفتند.

نتايج حاصل از اين گزارش همچنين مي‌افزايد: مرداني كه بيش از 5/2 وعده در هفته نيز گوشت قرمز پخته شده در درجه حرارت‌هاي بالا را مصرف مي‌كردند، امكان ابتلا به سرطان پروستات را در خود تا 40 درصد بيشتر از بقيه افزايش داده‌اند.
از طرفي نتايج ديگر اين مطالعه مي‌افزايد كه خطر ابتلا به سرطان پروستات مي‌تواند ناشي از شكل گرفتن مواد سرطانزاي HCAs‌(آمين‌هاي هتروسيكليك) و PAHs (هيدروكربن‌هاي آروماتيك چند حلقه‌اي) باشد كه از آسيب DNA‌ در طول پخت و پز گوشت‌ها در درجه حرارت‌هاي بالا براي مدت زمان‌هاي طولاني و يا دود كردن گوشت‌ها بوجود مي‌آيد.
از طرفي نتايج ديگر اين مطالعه با مقايسه گروه‌هاي غذايي تهيه شده از گوشت قرمز مانند همبرگر و استيك حاكي از آن است كه سطوح مختلفي از تجمع مواد سرطان‌زا در بافت همبرگر بيشتر از استيك بوده است و بهمين خاطر بيشتر و سريع‌تر به درجه حرارت‌هاي داخلي و خارجي بالاتر مي‌رسد.
به گفته محققان در اين ميان مردان با پيروي كردن از رژيم‌هاي غذايي شامل گوشت‌هاي مرغ و ماهي پخته شده كمتر مبتلا به اين سرطان شده و همچنين سرخ كردن در ماهي‌تابه نيز بدون در نظر گرفتن نوع گوشت مانند ماهي و مرغ و گوشت‌هاي قرمز نيز با افزايش خطر ابتلا به سرطان پروستات همراه است.
گفتني است: محققان در مطالعات پيشين خود نيز ارتباط بين استفاده از رژيم‌هاي غذايي سرشار از گوشت قرمز و خطر ابتلا به سرطان پروستات را اثبات كرده‌اند ولي شواهد آنها نسبت به اين مطالعه محدودتر بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر