پس از اتمام شیفت، غذاهای حجیم نخورید

 چند توصیه به شاغلان:
 
شاغلان از مصرف غذاهای حجیم پس از اتمام شیفت بپرهیزند.
به گزارش وب دا، کارشناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی یزدضمن بیان این مطلب گفت: تغذیه نقش اساسی در سلامت و پیشگیری از بیماریها و بهبود عملکرد انسان دارد. یکی از ابزارهای مهم بهبود عملکرد نیروی انسانی در مجموعه های صنعتی ارتقاء سطح تغذیه کارکنان آن است که باعث بهبود کمی و کیفی شود.
ناهید برخورداری در ادامه گفت: نتایج مطالعات نشان می دهد که برنامه غذایی نامناسب باعث بی حوصلگی و افسردگی شده،تمایل به کار و ارتقاء فردی را کاهش می دهد و با گذشت زمان بازده تولید را پایین خواهد آورد.

وی برای نوبت کاریان گفت: توصیه شود این گروه دو وعده اصلی در بعدازظهر و نیمه زمان شیفت مصرف کنند. وعده های غذایی سنگین سبب خواب آلودگی و افت کارایی می شود. نخوردن وعده های غذایی حجیم بلافاصله بعد از اتمام شیفت نیز توصیه می گردد. توانایی بدن جهت هضم و جذب موادغذایی حاوی کربوهیدرات ساده در طول شب کاهش یافته، از این رو توصیه مناسب، محدودیت مصرف این منابع در طول شب است.
این کارشناس در ادامه گفت: در طول شیفت، پروتئین بیشتر و کربوهیدرات کمتری مصرف کنید. موادغذایی پروتئینی مثل ماهی تن، تخم مرغ، انواع پنیر، کره بادام زمینی و سویا می توانند باعث افزایش هوشیاری و تمرکز شوند، در حالیکه مواد غذایی کربوهیدراتی مثل نان، سیب زمینی و غلات مخصوصا اگر از ترکیب آنها با همدیگر استفاده شود اثرات آرامبخش و خواب آور دارند. در نتیجه از مصرف  زیاد آنها در طول شیفت خود خودداری کنید. مصرف سبزیهای خام مانند هویج تازه، کاهو و کرفس به دلیل محتوی اندک انرژی و غنی بودن از مواد مغذی به جای استفاده از غذاهای آماده فست فود در طول شیفت توصیه می شود.
برخورداری در ادامه گفت: در طول شیفت به میزان کافی آب بنوشید. دهیدراسیون می تواند به ایجاد سردرد و درد شکم منتهی شود که در طول شیفت موجب افت کارایی افراد  می شود.
وی در ادامه توصیه های خود گفت: بلافاصله بعد از اتمام شیفت، از وعده های غذایی حجیم استفاده نکنید، چراکه هنگام خواب این مواد در معده باقی مانده و به مشکلات سوء هضم منتهی می شوند. همچنین بدن کالریهای اضافی را نمی تواند بسوزاند و به چربی تبدیل می کند.
برخورداری گفت: وعده های غذایی و فعالیت های خود را درطول روز تنظیم کنید و فاصله بین وعده ها نباید بیشتر از 4 تا 5 ساعت باشد.
این کارشناس تغذیه در پایان گفت: افزایش تعداد وعده ها و کاهش حجم هر وعده غذایی به حفظ قندخون در زمان کار کمک می کند و  مصرف مواد غذایی ادویه دار را تا حد امکان محدود کنید و غذاهای کم چرب را انتخاب کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر