خطر کمبود ید در بین دانش‌ آموزان


در کمیته استانی I.D.D مطرح شد؛


فرزانه صادقی فر

«کمبود ید با توجه به نیاز افراد متفاوت است. کمبود ید عارضه خود را به صورت بیماری گوا‌تر، کم کاری تیروئید و اختلالات یادگیری نشان می‌دهد. لازم به ذکر است مادران شیرده و خانم‌های باردار بیش از بقیه در معرض خطر کمبود ید قرار دارند.»

به گزارش خبرنگار سینا نیوز امروز اولین جلسه کمیته استانی I.D.D (پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید) در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با حضور معاون فنی معاونت بهداشتی، نماینده معاونت غذا و دارو، نماینده صنعت، معدن و تجارت معاونت نظارت و بازرسی، مدیران گروهای سلامت جوانان و مدارس، فوق تخصص غدد و کار‌شناس مسئول واحد بهبود تغذیه برگزار شد.»

در این جلسه مصوبات کمیته‌های قبلی بررسی و گزارش وضعیت کنترل کیفیت نمک‌های عرضه شده در سطح استان توسط نمایندگان آزمایشگاه غذا و دارو ارائه گردید و پیشنهادات اعضا به صورت مصوبات کمیته تصویب به کمیته کشوری و واحد‌های مربوطه ابلاغ شد.
معصومه مرادی کار‌شناس مسئول بهبود تغذیه استان و دبیر جلسه مهم‌ترین مصوبات کمیته را عنوان و افزود: «انجام هماهنگی بین سازمان‌ها و بخش‌های مرتبط با تولید و توزیع نمک ید دار جهت جلوگیری از تولید و عرضه نمک‌های غیر استاندارد و انجام اطلاع رسانی لازم در این خصوص، ارتقاء اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عموم مردم در خصوص مصرف نمک تصفیه شده یددار از جمله مصوبات این کمیته هستند که به کمیته کشوری و واحدهای مربوطه ابلاغ می‌گردد.»
مرادی در خصوص مسائل مطرح شده در خصوص کمبود ید در دانش آموزان لرستانی گفت: «میانگین ید در بین دانش آموزان و در بررسی که در سال ۹۰ انجام شد بیانگر این مطلب بود که اندکی کاهش در میزان ید دریافتی در میان دانش آموزان وجود دارد. این موضوع توجه بیش از پیش مسئولین را در خصوص دریافت کافی این ریز مغذی مهم را می‌طلبد.»

مادران شیرده و خانم‌های باردار بیشتر از بقیه افراد در معرض خطر کمبود ید
دکتر مژگان کاویانی متخصص و فوق تخصص غدد در حاشیه این جلسه در پاسخ به خبرنگار سینا نیوز در رابطه با عوارض کمبود ید، گفت: «کمبود ید در افراد با توجه به نیازشان متفاوت است. کمبود ید عارضه خود را به صورت بیماری گوا‌تر، کم کاری تیروئید و اختلالات یادگیری نشان می‌دهد. لازم به ذکر است مادران شیرده و خانم‌های باردار بیش از بقیه در معرض خطر کمبود ید قرار دارند.»
وی در رابطه با مهم‌ترین راهکار پیشگیری از کمبود ید نیز گفت: «مهم‌ترین ماده غذایی غنی شده از ید در ایران نمک‌های مصرفی هستند که با استاندارد کردن این نمک‌های یددار و عرضه آن در بین خانوار‌ها یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای پیشگیری از کمبود این ماده به شمار می‌رود.»

غنی کردن داروهای خانم‌های باردار از ید
دکتر کاویانی برای جبران ید در خانم‌های باردار پیشنهاد کرد با توجه به اینکه این قشر از جامعه بیش از بقیه افراد به مواد ید دار نیاز دارند و مصرف زیاد نمک برای آن‌ها مخاطره انگیز است توصیه می‌شود داروهای مصرفی روتین آن‌ها غنی شود. در نتیجه با اضافه کردن ید به اینگونه دارو‌ها و مورد استفاده در طول بارداری تا حدی زیادی از کمبود ید جلوگیری کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر