كافئين و قند خون

تحقيقات نشان داده است كه مصرف مقادير زياد كافئين در طول دوران كوتاهي مي‌تواند قند خون را افزايش دهد . اما خبر خوب براي ديابتي‌ها اين است كه مصرف متعادل كافئين تاثيري بر ميزان قند خون نخواهد گذاشت.
اين تاثير كافئين به علت اثري است كه بر ترشح دو هورمون گلوكاگون و آدرنالين مي‌گذارد و اين دو هورمون نيز به نوبه خود ميزان قند خون را افزايش مي‌دهد.
كافئين مي‌تواند ميزان جذب آهن در بدن را كاهش دهد و از سويي مصرف زياد آن موجب ميشود كه مقداري از آن از طريق جفت يا شير از بدن مادر به بدن نوزاد يا جنين وارد گردد.
كافئين همچنين يك ديورتيك است يعني اينكه حجم ادرار را افزايش مي‌دهد.
كافئين يكي از گسترده‌ترين دارو‌ها است . اين ماده به دليل توانايي‌اش در بالا بردن سطح قند خون در مقادير بالا بر روي سيستم عصبي تاثير گذاشته و موجب بروز احساس سرخوشي مي‌گردد و در شب زنده‌داري‌هاي شب امتحان دانشجويان حتي از ترس مردود شدن هم موثرتر است.
تحقيقات زيادي نشان داده است كه كافئين درمان بيماري‌هاي قلبي و عروقي و سرطان‌ها و بهبود متابوليسم و جبران از دست دهي استخوان‌ها نقش دارد.
عوارض مصرف بسيار بالاي كافئين عبارتند از : سردرد ، عدم تمركز ، تحريك پذيري و عصبانيت .

همانطور كه مي‌دانيد علائم ذكر شده از نشانه‌هاي بالابودن يا پائين بودن قند خون نيز هستند و جالب است كه استفاده بيش از حد كافئين همان‌طور كه مي‌تواند قند خون را افزايش دهد ميتواند در كاهش ميزان آن نيز موثر باشد. به همين جهت افراد ديابتي چنانچه ميزان كافئين مصرفي خود را كاهش دهند مي‌توانند بهتر زبان بدن خود را فهميده و راحت‌تر قند خون خود را كنترل كنند.
كافئين در بسياري از غذاها و همچنين بعضي از دارو‌ها وجود دارد. جدولي كه مشاهده مينماييد مقدار آن در غذاهاي معمول را نشان مي‌دهد.
مايعات
حجم
ميزان قهوه (ميلي‌گرم)
قهوه
۱۸٠ ميلي‌ليتر
۷۵ – ۱۸۵
چاي
روشن
۱۸٠ ميلي ليتر
۲٠ – 45
غليظ
۱۸٠ ميلي ليتر
۷٠ – ۱۱٠
كولاها
۳۳۵ ميلي ليتر
۶ – ۳۸
كاكائوها
شير شكلات
شكلات تيره
شكلات شيري

۲۲۵ ميلي ليتر
۵۶ گرم
۵۶ گرم
٢ -۷
۴٠ – ۵٠
۳ – ۲٠

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر