اضافه وزن

یک نفر از هر سه کودک و نوجوان دو تا 19 ساله ایرانی اضافه وزن دارد

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : به‌طور تقریبی یک نفر از هر سه کودک و نوجوان دو تا 19ساله، یک نفر اضافه وزن دارد و براساس تحقیقات انجام شده 7 درصد کودکان زیر شش سال مشهد دچار اضافه وزن و یا چاقی هستند.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، بر اساس تحقیقات انجام شده ،بیش از 70درصد کودکان چاق اگر به حال خود رها شوند، به بزرگسالان چاق تبدیل می‌شوند و این امر بدون شک یکی از معضلات اصلی جامعه‌در آینده نیز محسوب می‌شود.

تغییر در شیوه زندگی ، افزایش زندگی های آپارتمانی و تغییر الگوی بازیهای پرجست و خیز کودکانه به سمت بازیهای رایانه ای در سال‌های اخیر سن ابتلا به این بیماری را بسیار کاهش و شمار کودکان و نوجوانان چاق در کشور را افزایش داده است.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان خراسان رضوی در این زمینه اظهار داشت : بر اساس تحقیقات انجام شده 7 درصد کودکان زیر شش سال مشهد دچار اضافه وزن و یا چاقی هستند.دکتر زهرا اباصلتی با اشاره به اینکه 4درصد از کودکان ما از لاغری و 2درصد از کوتاه‌قدی رنج می‌برند، خاطر نشان کرد : نتایج تحقیقات و سنجش‌هایی که قبل از مدرسه و در ابتدای ورود به آن انجام می‌شود، نشان می‌دهد که کودکان و دانش‌آموزان ما، هم دچار اضافه وزن و چاقی هستند و هم از سوء تغذیه و لاغری رنج می‌برند.

وی با اشاره به اینکه در این میان دانش‌آموزان دختر بیشتر در معرض این مشکلات قرار دارند اظهار داشت : این تحقیقات همچنین نشان داده که دختران کوتاه‌قدتر و لاغرتر از پسران هم‌سنشان هستند. همچنین در مقایسه قدی کودکان استان‌ با سایر استان‌های کشور شاهد کوتاه‌قدی دانش‌آموزانمان هستیم.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان خراسان رضوی گفت: یکی از عواملی که سبب چاقی یا لاغری دانش‌آموزان شده تغذیه نامناسب آنان در مدرسه است. بیشتر دانش‌آموزان بدون صبحانه راهی مدرسه می‌شوند و مواد غذایی ناسالمی را از بوفه مدرسه خریداری می‌کنند.

دکتر اباصلتی افزود : این مواد غذایی میان‌وعده‌ مناسبی محسوب نمی‌شود که برطرف شدن این مشکل تنها با نظارت اولیاء‌ و مربیان بر بوفه‌های مدرسه و فرهنگ‌سازی برای تغذیه سالم امکان‌پذیر است.

وی خاطر نشان کرد : ما نمی‌توانیم شرایط جامعه بیرونی یا ذائقه کودکان را تغییر دهیم‌ و تنها کاری که والدین می‌توانند انجام دهند، این است که از ابتدا روش‌های تغذیه سالم و درست تصمیم گرفتن را به فرزندشان یاد دهند تا برایش به عادت تبدیل شود.

همچنین دکتر محمدرضا صفریان در این زمینه اظهار داشت : وسواس مادران برای دریافت کالری و رشد مناسب سبب شده تا کودکان در روز بیشتر از نیازشان کالری دریافت کنند؛ بنابراین در سال‌های اخیر بیشتر از گذشته شاهد کودکانی هستیم که دچار اضافه وزن و چاقی‌اند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از پیامدهای اضافه وزن در کودکان را ابتلاء به بیماری‌های مزمن در بزرگسالی عنوان کرد و گفت : تغییر سبک زندگی و مصرف خوراکی‌های چرب، خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مثل دیابت، کبد چرب، فشارخون و بیماری‌های قلبی و عروقی را در کودکان افزایش داده است.

دکتر صفریان درباره تعیین چاقی و اضافه وزن در کودکان اظهار داشت : نمی‌توان یک عدد را برای وزن هر کدام از گروه‌های سنی عنوان کرد، بلکه آنچه بر اساس نمودار BMIتعیین می‌شود، می‌تواند تعیین‌کننده اضافه وزن یا کمبود وزن باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر