ديابت و رژيم غذايي

بسياري از افرادي كه بعد از سن 40 سالگي دچار ديابت ميگردند با رعايت يك رژيم غذايي مشتمل بر مصرف سبزيجات, غلات كامل, حبوبات و ماهي ومحدود كردن شديد فرأورده هاي شيريني پزي و شكر و محدود كردن دريافت گوشت , مرغ و تخم مرغ ميتوانند حال خود را بهبود بخشند.
بسياري از كساني كه دچار ديابت شده اند انسولين مصرف ميكنند آنها تونايي كافي براي پاسخ دادن به انسولين را ندارند و اين امر به علت وزن بالا و مصرف زياد قندهاي تصفيه شده از سوي آنهاست. اولين دستور براي برطرف كردن اين حالت استفاده از دانه هاي كامل به جاي فرآورده هاي شيريني و نان پزي است. اين امر علاوه بر اينكه به شما احساس خوبي ميدهد كمك خواهد كرد تا كمتر بخوريد و همچنين باعث محدود كردن دريافت مهمترين منبع دريافت چربي ها خواهد گرديد.
مطابق تحقيقي كه در اروپا انجام گرفته است نشان داده شده كه دريافت مقادير بسيار زياد پروتئين به كليه هاي يك فرد ديابتي آسيب وارد ميكند بنابراين ديابتي ها بايد از مقادير كمتر گوشت و ماكيان و تخم مرغ استفاده نمايند. همچنين تحقيقات اخير نشان ميدهد كه كربوهيدرات هاي تصفيه شده ميزان نياز به انسولين را افزايش و چربي هاي غير اشباع تك پيوندي و چند پيوندي موجود در سبزيجات و چربي هاي امگا-3 موجود در روغن ماهي و همچنين استفاده از آرد كامل و دانه هاي كامل بجاي آرد تصفيه شده نياز به انسولين را كاهش ميدهد.سطح بالاي قند خون بعد از صرف غذا موجب ميشود كه قند ها به سلولها چسبيده و تبديل به ماده ای سمي(براي سلولها) بنام سوربيتول شوند كه اين ماده به اعصاب و كليه و شريانها و قلب آسيب خواهد رساند . براي اينكه از بالا رفتن زياد سطح خون جلوگيري كنيد نانها و شيريني هاي تهيه شده از غلات كامل را بجاي نان و شيريني هاي معمولي كه از آرد تصفيه شده تهيه ميشوند استفاده نماييد و از شكر سر سفره اجتناب كنيد و مصرف ميوه را فراموش نکنيد.

منبع: تغذیه و دیابت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر