افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه با مصرف لبنیات پرچرب و گوشت قرمز


roban sorati.jpg
به گفته محققان، مصرف ماهی و لبنیات کم چرب در زنان ایرانی احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد و مصرف لبنیات پرچرب و گوشت قرمز در افزایش آن مؤثر است.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، سرطان پستان یکی از شایع‌ترین سرطان‌های زنان در جهان و نیز ایران شناخته شده که تحقیقات محدودی در ارتباط با شناخت عوامل مؤثر تغذیه‌ای در ایجاد آن در کشور انجام شده است. لذا تحقیقی با هدف تعیین ارتباط مصرف پروتئین‌های حیوانی و لبنیات با سرطان پستان توسط میترا ریحانی از گروه مامایی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان و همکارانش انجام شد.

مطالعه به روش شاهد - موردی بر روی 100 زن مبتلا به سرطان پستان و 100 زن غیر مبتلا که از لحاظ سن، شاخص توده‌ی بدنی، فعالیت بدنی، فعالیت فیزیکی و سن شروع قاعدگی با گروه مورد همسان شده بودند، صورت پذیرفت. تمامی نمونه‌ها از حداقل سن 18 سال برخوردار بوده، ایرانی بودند. اطلاعات از طریق پرسشنامه تکرر مصرف مورد غذایی گردآوری و توسط آزمون تی مستقل، کای دو، من ویتنی و رگرسیون لوجستیک شرطی، تجزیه تحلیل شد.

یافته‌ها این پژوهش حاکی از آن است که بیشترین پروتئین مصرفی مربوط به گوشت قرمز و کمترین آن ماهی گزارش شد. همچنین در دو گروه بیشترین لبنیات مورد استفاده شیر و کمترین آن کره بود. رگرسیون لوجستیک شرطی مصرف سوسیس و کالباس، گوشت قرمز، شیر پرچرب، ماست پرچرب و کره را در ابتلا سرطان پستان مؤثر نشان داد.

نتایج این پژوهش نشان داد: مصرف ماهی و لبنیات کم چرب در زنان ایرانی احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد و مصرف لبنیات پرچرب و گوشت قرمز در افزایش آن مؤثر است. درخصوص نقش مصرف مرغ و ابتلا به سرطان پستان تحقیقات آتی پیشنهاد می‌شود.

شایان ذکر است مشروح این پژوهش در مجله دانشگاه علوم پزشکی زنجان منتشر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر