چيپس ميگو بخوريم يا نخوريم

جام جم آنلاين: آيا تا به حال چيپس ميگو خورده‌ايد؟ همان محصول ترد نارنجي رنگي كه در برخي قنادي‌هاي مدرن يا آجيل‌فروشي‌ها درون ظروفي بزرگ در ميان انواع و اقسام خشكبار جلوه‌نمايي مي‌كند. اگر اين محصول را ميل كرده‌ايد، طعم آن چگونه بوده است؟ فكر مي‌كنيد در آن از گوشت ميگو استفاده شده است يا فقط ظاهري ترد و فريبنده و طعم متفاوتي دارد؟
در بسياري از كشورهاي آسيايي به‌خصوص عرب زبان، درصدي گوشت ميگو به همراه افزودني‌هايي، فرآوري و ترد مي‌شود و آن را مانند انواع اسنك‌ها به عنوان يك ميان‌وعده تنقلي استفاده مي‌كنند.
جالب آن كه اين محصول چند سالي است با قيمتي گران و ظاهري جذاب و طعم‌هاي متنوع به كشور ما هم راه يافته و طرفداران خاص خود را دارد.
بد نيست بدانيد اغلب اين محصولات از كشورهاي خارجي صادر شده و بخشي از آن نيز در داخل كشور توليد مي شود البته بايد مراقب آن بخش از محصولات كه به صورت غيربهداشتي در كارگاه‌هاي زيرپله‌اي از سوي افراد غيرمتخصص تهيه و عرضه مي‌شود، ‌باشيم.
چيپس ميگو ارزش تغذيه‌اي چنداني ندارد
چيپس ميگو برخلاف ادعاي عرضه‌كنندگان آن، اگر هم حاوي مقدار ناچيزي ميگو باشد مواد مغذي آن طي فرآوري، دستخوش تغييراتي شده و نمي‌تواند جايگزين ميگوي سالم و تازه باشد.

اين چيپس به دليل نمك زياد و مواد افزودني مختلف براي بسياري از افراد بويژه كودكان و مبتلايان به پرفشاري خون محدوديت مصرف دارد.
خوب است بدانيد قسمت اعظم اين محصول از مواد حجم‌دهنده غيرگوشتي تشكيل شده و به دليل آن كه انواعي از آن مانند چيپس سيب‌زميني براي برشته و ترد شدن در روغن غوطه‌ور مي‌شود، تنقلي چرب بوده و به دليل كالري بالا بسيار چاق‌كننده است.
از سوي ديگر مواد كربوهيدراتي افزوده شده به اين محصول طي فرآيند سرخ شدن بشدت حرارت ديده و احتمال ايجاد ماده سرطانزاي «آكريلاميد» در آن وجود دارد. اين ماده به مرور زمان مي‌تواند كبد را دچار نارسايي و اختلال كند.
احتمال غيرمجاز بودن مواد رنگي !
مواد رنگي افزوده شده به چيپس ميگو مانند انواع پفك‌ها، سنتزي و شيميايي بوده و به دليل آن‌كه اغلب محصولات وارداتي آن تحت نظارت وزارت بهداشت ايران نيست و انواعي كه داخل كشور تهيه مي‌شود، فاقد مجوز بهداشت است، احتمال غيرمجاز بودن مواد رنگي آن زياد بوده و مي‌تواند موجب حساسيت، مسموميت خوني، اختلالات رفتاري و عوارض عصبي شود.
هشدار؛ خطر فساد چيپس ميگو بالاست
اين محصول اگر حاوي درصد كمي ميگو باشد فساد پذيري بالايي دارد و نگهداري آن در مكان‌هاي گرم و مرطوب مانند قنادي‌هاي بزرگي كه قسمت شيريني‌پزي آن فعال است، زمينه رشد انواع ميكروب‌هاي مسموميت‌زا را فراهم كرده و تهديد‌كننده سلامت مصرف‌كننده است.
خوب است بدانيد در صنعت، چيپس و پفك در بسته‌بندي‌هاي غيرقابل نفوذ در شرايط بهداشتي با گازهاي فاقد اكسيژن بسته‌بندي مي‌شود و اين خود عاملي براي افزايش ماندگاري محصول است، اما چيپس ميگو كه در ظروف غيربهداشتي روباز به صورت فله‌اي در مجاورت نور، رطوبت و هواي آلوده عرضه مي‌شود و روغن آن به مدت طولاني در معرض اكسيژن هوا قرار دارد، علاوه بر افت مواد مغذي و كاهش كيفيت، به دليل اكسيد شدن، طعم تند و مزه نامطلوبي به خود گرفته و در نهايت فاسد مي‌شود بنابراين تا زماني كه از تاريخ مصرف، بسته‌بندي بهداشتي و مجوز بهداشت چيپس ميگو مطلع نشده‌ايد، از خريد آن اجتناب كنيد.
فاخره بهبهاني ‌-‌ جام‌‌جم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر