تاثیر گوشت قرمز بر ابتلا به سرطان کلیه

تاثیر گوشت قرمز بر ابتلا به سرطان کلیه
شواهد مربوط به مصرف گوشت و ریسک ابتلا به سرطانی شدن سلول های دستگاه ادراری بسیار متناقض است.  در این رابطه موتاژن ها- عوامل سرطان زای ایجاد شده به علت روش طبخ و یا فرآوری گوشت و تاثیر آن در بوجود آمدن انواع سلول های سرطانی کلیوی باید مورد توجه قرار گیرد.
در این راستا محققین انستیتوی ملی سرطان آمریکا مطالعه آینده نگری را پیرامون مصرف گوشت، فرآورده های وابسته به گوشت و خطر ابتلا به سرطان های مربوط به دستگاه ادراری را طراحی نمودند.
 در این مطالعه نزدیک به 500 هزار نفر شرکت کننده پرسشنامه های دقیق غذایی را به منظور بررسی محتوای غذایی شامل آهن هم، آمین های هتروسیکلیک، هیدروکربن های آروماتیک پلی سیکلیک، نیترات و نیتریت در گوشت پخته و یا فرآوری شده تکمیل نمودند. در طی 9 سال پیگیری، 498 نفر از نمونه های فوق دچار سرطان های کلیوی شدند.
سپس به روش Cox proportional hazards regression میزان ریسک ابتلا به این سرطان با توجه به اطلاعات بدست آمده تخمین زده شد.
طبق نتایج حاصل در افرادی که 7/62  گرم پروتئین در هر 1000 کالری مصرف کرده بودند نسبت به افرادی  که 8/9 گرم پروتئین در هر 1000 کالری خود دریافت کرده بودند، ریسک تشکیل سلول سرطانی بیشتر بود.
نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف بنزوپیرن، شاخص هیدروکربن های آروماتیک پلی سیکلیک، پیریدین(PhIP)، هتروسیکلیک آمین با افزایش30-20 درصدی ایجاد سلول های سرطانی کلیوی و 2 برابر افزایش احتمال ایجاد سلول های سرطانی papillary  در رابطه است.
نکته عملی: مصرف گوشت قرمز به علت عوامل سرطان زایی که طی طبخ گوشت به وجود می آیند، ریسک ابتلا به سرطان های دستگاه ادراری را افزایش می دهد، لذا باید مصرف گوشت قرمز محدود گردد و علاوه بر آن بایستی در طبخ آن از سرخ کردن و نیز در معرض آتش مستقیم قرار دادن گوشت خودداری نمود.
منبع:Am J Clin Nutr, January 2012 vol. 95 no. 1 155-162.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر