مصرف آسپرين زوال مغزي در زنان مسن را کاهش می دهد

توسعه زوال مغزي در زنان مسن و مستعد ابتلا به سكته مغزي و قلبي با مصرف آسپرين كاهش مي‌يابد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه BMJ‌، محققان با انجام بررسي‌هاي خود در يك دوره 5 ساله بر روي 681 زن 92 -70 ساله كه 601 نفر آنها در معرض خطر بالايي براي وقوع بيماري قلبي و سكته مغزي بودند و اندازه‌گيري سلامت جسماني آنها و بهره‌گيري از آزمون MMSE‌ كه ميزان حافظه، زوال عقل و نيز سرعت تسلط كلامي آنها را اندازه مي‌گرفت، دريافتند كه خوردن آسپرين با دوز كم به صورت روزانه روند كاهش قدرت مغز و زوال مغزي در زنان مسن مستعد ابتلا به سكته مغزي و قلبي را آهسته‌تر مي‌كند.
براساس اين گزارش محققان همچنين با تجويز آسپرين با دوز كم (160 – 75 ميلي‌گرم) به صورت روزانه براي دفع حمله قلبي و سكته مغزي در گروهي از زنان مورد مطالعه و قرار دادن گروهي ديگر در معرض دريافت انواع داروهاي ضدالتهابي غير استروئيدي (NSAIDs)‌ افزودند امتيازات آزمون MMSE‌ در سراسر گروه در اين دوره 5 ساله كاهش يافت ولي ميزان كاهش آن در شمار زيادي از زناني كه هر روز آسپرين مصرف مي‌كردند به طور قابل توجهي كمتر از بقيه بوده است.

نتايج اين مطالعه مي‌افزايد داده‌هاي به دست آمده از اين آزمايشات حتي پس از در نظر گرفتن عواملي مانند سن، ژنتيك و استفاده از داروهاي NSAIDs‌ هاي ديگر و شدت فاكتورهاي بروز خطر بيماري‌هاي قلبي – عروقي نيز پايدار بوده است.
نتايج حاصل از اين گزارش حاكي است كه هيچ تفاوتي در قدرت مغز كساني كه در اين دوره فقط از داروهاي ضدالتهابي غير استروئيدي (NSAJDs) استفاده مي‌كردند در مقايسه با كساني كه استفاده نمي‌كردند مشاهده نشد.
به گفته محققان البته نتايج اين گزارش حاصل از يك مطالعه مشاهده‌اي بوده و آزمون MMSE‌ نمي‌تواند تغييرات ظريف را در توانايي‌هاي شناختي افراد شناسايي كند اما به نظر مي‌رسد آسپرين بتواند حداقل از مغز زناني كه در معرض وقوع حمل قلبي و يا سكته مغزي هستند، محافظت كند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر