سیب را گاز بزنید


داشتن توانايي لازم براي گاز زدن وجويدن خوراكي‌ها به كاهش خطر ابتلا به فراموشي مرتبط است. 
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه انجمن طب سالمندان آمريكا، تيمي متشكل از محققان وزارت دندانپزشكي علوم پزشكي و مركز تحقيقات افزايش سن مؤسسه كارولينسكا در سوئد با بررسي از دست دادن دندان‌ها و توانايي جويدن و مشاهده عملكرد شناختي و توانايي‌هاي ذهني يك نمونه تصادفياز 557 فرد 77 ساله و بالاتر دريافتند كه افرادي كه در گاز زدن و جويدن مواد غذايي با بافتهاي سفت‌تر مانند سيب دچار مشكل مي‌شوند، بيشتر از بقيه در معرض بروز اختلالات شناختي و فراموشي قرار مي‌گيرند.
براساس اين گزارش محققان افزودند ارتباط بين مشكلات در جويدن و توسعه بروز مسائل شناختي و ادراكي در افراد مورد مطالعه با كنترل عوامل مؤ‌ثر بر ميزان درك و فهم مانند سن، جنس، آموزش و پرورش و مشكلات سلامت رواني نيز همچنان ثابت باقي مانده است.
نتايج ديگر اين مطالعه حاكي است يكي از عوامل از دست دادن عملكردهاي شناختي و افزايش خطر ابتلا به زوال عقلي وابسته به نداشتن و يا كمتر داشتن دندان‌ها كه جويدن را مشكل مي‌سازند مي‌تواند به دليل كاهش رسيدن جريان خون به مغز باشد.
به گفته محققان اثر توانايي جويدن افراد با دندان‌هاي طبيعي و مصنوعي پايدار بوده و به تأثيرات آنها در كاهش بروز فراموشي ارتباطي ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر