تغذیه نامناسب کودک عواقب غیرقابل برگشتی به دنبال دارد

 
دوران كودكي دوران مهمي است كه برای دست یابی به رشد کافی و پایه ریزی برای تأمین سلامت در دوره های بعدی زندگی است.
به گزارش وب دا، عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي بندرعباس با ابراز نگراني از عدم توجه برخي والدين به تغذيه صحيح و اصولي در دوران كودكي گفت: تغذیه نامناسب کودک در این دوران عواقب غیرقابل برگشتی به دنبال دارد. کوتاه قدی، کم وزنی، لاغری همراه با کاهش ضریب هوشی، کاهش قدرت یادگیری، افزایش ابتلا به بیماریها و کاهش توانمندی های جسمی و ذهنی مهم ترین عوارض سوء تغذیه در دوران کودکی است.
دكتر فرهاد قهرماني تنقلات غذایی کم ارزش نظیر چیپس، پفک و نوشابه فاقد مواد مغذی لازم را برای رشد کودک دانست و افزود: مواد غذايي همچون آب ميوه صنعتي و كيك، سیری کاذبی را ایجاد می کنند که موجب محروم شدن کودک از غذاهای اصلی و مواد مغذی و در نهایت موجب بروز لاغری و سوء تغذیه وی می شود.

فوق تخصص گوارش و رشد و تغذيه كودكان در پاسخ به اين كه مصرف مداوم اين تنقلات چه عوارضی در پي خواهد داشت، گفت: مصرف مداوم این مواد، می تواند سبب بروز چاقی در کودک و يا سوء تغذيه شود.
وي در ادامه توصيه كرد: تغذیه مناسب و استفاده از میان وعده های با ارزش غذایی نظیر شیر، میوه، خرما، نان و پنیر و گردو، نان  و پنیر و سبزی  در برنامه غذایی کودک، موجب رشد مناسب او می شود.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي بندرعباس با اشاره به بررسی ها و تحقيقات انجام گرفته در زمينه تغذيه كودكان ابراز كرد: تحقيقات نشان مي دهد مصرف تنقلات شيرين و يا حتي ميوه قبل از وعده های غذایی به دلیل ایجاد سیری کاذب، کودکان را از خورن غذای اصلی که باید مواد مغذی مورد نیاز رشد کودک را تامین کند، باز می دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر