ضرورت مصرف وعده های غذایی منظم برای بيمار ديابتي


بيمار ديابتي كه داروي پايين آورنده قندخون يا انسولين استفاده مي كند بايد وعده هاي غذايي اش كامل و منظم باشد.
به گزارش وب دا، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی چندی شاپور اهواز گفت: عدم استفاده از غذاهاي پرچرب و سرخ كردني مي تواند به درمان و جلوگيري از پيشرفت بیماری دیابت كمك كند.
رئيس مركز تحقيقات ديابت استان خوزستان در ادامه گفت: حذف وعده هاي غذايي و حتي ميان وعده ها و يا نامنظم بودن آنها خطرناك است و در بسياري از مواقع عامل افت قند خون مي باشند زيرا اصولا اين نوبت هاي غذايي براي جلوگيري از افت قند خون اين بيماران تجويز مي شود، حتي توصيه مي شود در روزهايي كه اين بيماران ورزش و يا فعاليت سنگين انجام مي دهند بايد غذا و ميان وعده هاي خود را افزايش دهند تا جلوي افت قند خون گرفته شود.
وي افزود: جهت جلوگيري از افت قند خون اين بيماران غذاي خود را بايد قبل از انجام ورزشهاي سنگين و يا متوسط( ورزش به مدت 2 ساعت يا بيشتر) مصرف كنند و يا اگر دارو يا انسولين استفاده مي كنند بايد ميزان آن را كاهش دهند تا دچار افت قند خون نشوند. اين بدترين اشتباه است كه يك بيمار به خاطر بالا بودن قند خونش حتي يك وعده غذايي خود را حذف كند.

 شهبازيان به مهمترين علائمي كه در هنگام افت قند خون پديد مي آيند اشاره كرد و گفت: معمولا بيمار در ابتدا دچار تعريق، تپش قلب، لرزش در اندامها شده و احساس گرسنگي مي كند كه اين علائم به صورت حاد و حملات تند شروع مي شوند و آهسته آهسته شدت مي يابند و اگر بيمار در همان لحظه مصرف مواد غذايي و شيرين را شروع نكند مشكلات ديگري مانند سرگيجه و تاري ديد بوجود مي آيد زيرا گلوكز و قند به مغز نمي رسد درنتيجه مغز نمي تواند فعاليت هاي عادي خود را انجام دهد.
وي افزود: رسيدن قند خون به زير 45 باعث اختلال در عملكرد مغز شده و در نتيجه منجر به اختلال در ديد و هوشياري، سرگيجه، تشنج و در ادامه كاهش شديد هوشياري و در نهايت رفتن بيمار به كما خواهد شد.اما اگر بيمار در همان لحظات ابتدايي با مشاهده اولين علائم آنها را مهم دانسته و مصرف مواد غذايي شيرين و قندي را در دستور كار خود قرار دهد اين علائم پيشرفت نخواهد كرد.
 عضو هيئت علمي دانشگاه با بيان اين مطلب كه اشتباه اكثر بيماران اين است كه با مشاهده اين علائم مصرف مواد غذايي شيرين را به وقت ديگري موكول مي كنند گفت: اين كار بسيار خطرناك است زيرا بعد از بروز اين علائم بيمار فرصت زيادي ندارد و قند خون به سرعت كاهش يافته و عوارض حاد بيشتري بوجود خواهد آمد.
 وي در پایان توصيه كرد: اين بيماران هميشه چند دانه شكلات يا قند، خرما و يا ميوه شيرين مانند يك عدد سيب يا پرتقال همراه داشته باشند كه در لحظه مورد نياز بلافاصله مصرف كنند. انتظار اين است كه در مدت 5 دقيقه حال اين بيماران خوب شود ولي اگر چنين نشد هر 5 دقيقه يكبار اين كار را تا بهبودي كامل تكرار كنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر