کمبود ويتامين A در کودکان منجر به کاهش سرعت رشد می شود


به گزارش سازمان بهداشت جهانی، سوء تغذيه يک عامل مهم مستعد کننده بيماريها و مرگ زودرس کودکان است.
به گزارش وب دا، متخصص تغذيه و عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان ضمن بيان اين مطلب افزود: از علائم اوليه سوء تغذيه، توقف رشد و وزن گيری کودک بوده و در صورت ادامه سوء تغذيه منجر به اختلال در رشد قد و کوتاهی قد می شود
دکتر سميرا عشقی نيا افزود: طبق گزارشات سازمان بهداشت جهانی مطابق محاسبات انجام شده در سال 2011، در حدود 165 ميليون کودک در سراسر جهان بر اساس منحنی های استاندارد برای جنس و سن خود دچار کوتاهی قد هستند.
وی ادامه داد: برخی از ريز مغذيهای موجود در مواد غذايی نقش کليدی و مهم در روند رشد و تکامل جسمی و ذهنی در دوران کودکی دارند از جمله کلسيم، آهن، روی، يد و ويتامين A ، که کمبود آنها از نگرانی های سازمان بهداشت جهانی و مسئولين بهداشت وسلامت جامعه مي باشد.
وی با بيان اينکه حدود 2 ميليون نفر در سراسر جهان به کمبود يد مبتلا هستند. گفت بيش از يک سوم کودکان در سنين پيش دبستانی در سراسر جهان از کمبود ويتامين A رنج می برند. کمبود ويتامين A با عوارضی از جمله کاهش سرعت رشد کودکان، افزايش ابتلا کودکان به بيماريهای عفونی به ويژه سرخک، اسهال و عفونتهای دستگاه تنفسی همراه است .
وی افزود: همچنين کمبود ويتامين A يک علت بسيار مهم و قابل پيشگيری درنابينايی کودکان می باشد.
دکتر عشقی نيا در خاتمه توصيه نمود: برای تقويت سيستم ايمنی و ارتقاء سلامت کودکان بايد به دريافت کافی مواد مغذی از طريق رژيم غذايی روزانه توجه کنيم. گنجاندن ميوه و سبزيجات تازه که حاوی مقادير قابل توجهی از انواع ويتامين و مواد معدنی هستند در برنامه غذايی روزانه کودکان و نوجوانان ضروری است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر