سوء تغذیه عامل مرگ 54 درصد کودکان است

 مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:
مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد سوء تغذیه عامل مرگ 54 درصد کودکان است.

به گزارش وب­دا مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد: کودکان ایرانی به شدت با کمبود ریزمغذی‌هایی مانند آهن، روی، ویتامین A‌و D مواجه هستند که مشکل اضافه وزن و سوءتغذیه را نیز باید به آن افزود.
دكتر علی اکبر سیاری افزود: کمبود روی در 18.7 درصد کودکان 15 تا 23 ماهه وجود دارد که بالاترین میزان آن در منطقه جنوب و جنوب شرق کشور بوده که به 68 درصد می‌رسد.
وی ادامه داد: کم خونی در کودکان 6 ساله حدود 13.2 درصد است که بدترین وضعیت در جنوب و جنوب شرق کشور در حدود 53.4 درصد متغیر است. همچنین کمبود آهن برای کودکان 15 تا 23 ماهه 33درصد و در کودکان 6 ساله 26 درصد است.
دکتر سیاری در تعریف سلامت برخورداری همگانی بین گروه‌های آسیب پذیر مانند کودکان از رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی توصیف کرد و گفت: فقر و محرومیت، گرسنگی، بیکاری، فساد و تورم، بیسوادی، عقب ماندگی، محرومیت از خدمات بهداشتی و درمانی، ناامنی باعث بروز بیماری‌های نوپدید مانند ایدز و عفونتها شده است که نیازمند عزم بین‌المللی و سرمایه‌گذاری ملی در توسعه دسترسی مردم به این خدمات است.
این فوق تخصص گوارش کودکان ادامه داد:‌ مراقبت از مادران و کودکان را طی سه دهه در کشور ارتقاء داده‌ایم و روی برنامه‌های مراقبت تغذیه‌ای رشد و تکامل کودکان به ویژه روی فقر، گرسنگی و سوء تغذیه کودکان توجه کرده‌ایم.

دکتر سیاری سوء‌تغذیه کودکان را عامل 54 درصد مرگ کودکان دانست و گفت: اولین مطالعه کشوری بر روی تغذیه کودکان در سال 74 نشان داد که 15.5 درصد کودکان زیر 5 سال دچار کمبود وزن متوسط و شدید بوده و 6.8 درصد آنها دچار کوتاهی قد هستند. این آمار بیشترین درصد را در سیستان و بلوچستان با 27.7 درصد نشان داده است.
وی ادامه داد: در مطالعه دیگری که در سال 89 انجام شده است شاخص کمبود وزن و کوتاهی قد به ترتیب به 9.4  و 8.7 درصد رسیده است و در سیستان و بلوچستان به 23 درصد کاهش یافته است.
مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: این آمارها نشانگر بی‌عدالتی تغذیه‌ای در کشور است و طبق شاخص‌هایی که در سازمان بهداشت جهانی از نظر وضعیت تغذیه‌ کودکان کشور ما اعلام کرده شیوع پایین سوء تغذیه را شاهد هستیم.
این متخصص کودکان تصریح کرد: متأسفانه از 132 میلیون کودکی که سالانه در دنیا متولد می‌شود 10 میلیون نفر در سال اول تولد فوت می‌کند. در کشور ما سالانه یک میلیون و 400هزار نوزاد متولد می‌شود که 23.5 درصد آنها در بیمارستانها بستری شده و حدود 10درصد با وزن کم متولد می‌شوند.
دکتر سیاری گفت: کمبود وزن در خانواده‌های فقیر، کم سواد و محروم از لحاظ بهداشتی و درمانی بیشتر است. حدود 21هزار نوزاد در سال در کشور فوت می‌کند که آخرین گزارش مرگ نوزادان 15 نفر در یک هزار تولد زنده گزارش شده است.
وی گفت: مرگ کودکان زیر یک سال کشور 18 در یک هزار تولد زنده است که متوسط جهانی این شاخص 49 است. در کشور ما حدود 5 میلیون و 600 هزار کودک زیر 5 سال و یک میلیون و 800 هزار کودک 6 تا 18 سال زندگی می‌کند و تقریباً یک سوم جمعیت کشور را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهد. شاخص مرگ کودکان در ایران نسبت به کشورهای جهان سوم خوب است اما در مقایسه با کشورهای توسعه یافته خیلی عقب هستیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر