کاهش وزن ناشی از کم آبی به سرعت بر می‌گردد


دکتر ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه:

یکی از مسائلی که اخیرا جامعه درگیر آن است رژیم‌های غذایی متنوع برای کاهش وزن است که به وفوردر سایت های اینترنتی در دسترس هستند. در این رابطه با دکتر ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

دکتر ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه در رابطه با مفهوم واقعی لاغری و کاهش وزن گفت: «از دید عوام و افرادی که‌شناختی روی متابولیسم و درون داد‌های موجودات زنده ندارند، مسئله کاهش وزن و سایز تبدیل به آرزویی شده که فرد حاضر است تمام دارایی مالی و سلامت جسمی و روحی خود را برای به دست آوردن آن از دست بدهد. اما از نظر یک متخصص تغذیه کاهش واقعی وزن یعنی مصرف انرژی‌هایی که به صورت متراکم در بافت‌های چربی انباشته شده‌اند.»

وی گفت: «انرژی در درون بدن موجودات زنده و در محیط زندگی فنا ناپذیر است و به شکل‌های مختلف نور، حرکت و حرارت در می‌آید. بر همین مبنا امکان سوزاندن انرژی‌های انباشته در طی ماه‌ها و سال‌ها اضافه دریافت، در مدت زمان کوتاه وجود ندارد.»

دکتر مظهری با اشاره به موضوع تجمع چربی‌ها در قسمت‌های مختلف بدن به خصوص افزایش قطر کمر و شکم گفت: «این تجمع‌‌ رها شدن اسید‌های چرب در جریان خون و در نتیجه اکسیده شدن با رادیکال‌های آزاد را در پی دارد که با ایجاد پلاک منجر به انسداد رگ‌ها می‌شود.»

این متخصص در رابطه با کاهش وزن کاذب ناشی از از دست دادن آب بدن اینگونه توضیح داد: «بدن قادر است در مدت زمان بسیار کوتاهی میزان قابل توجهی از آب را دفع کند. بدن یک فرد بالغ از ۶۰درصد و بدن کودکان به نسبت سن آن‌ها بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از آب تشکیل شده است. با راه حل‌ها بسیار ساده مانند سونا می‌توان این حجم آب را تا حدود زیادی از بدن خارج کرد. به طوری که در مدت چند ساعت ۵ تا ۶ کیلو کاهش وزن و متعادل شدن سایز را به همراه داشته باشد. اما در مدت زمان بسیار کوتاهی تمام این وزن کاذب با نوشیدن مایعات و آب جایگزین می‌شود.»

به گفته دکتر مظهری وظیفه سیستم حفظ حیات مغز، تأمین انرژی برای فعالیت‌های غیر ارادی حیات بخش بدن مانند تنفس، گردش خون، ضربان قلب، فعالیت غدد درون ریز
فرمول‌های تخمین زدن وزن مناسب
و از این قبیل است. به این انرژی انرژی بازال گفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار سینا نیوز، دکتر مظهری همه انسان‌ها را بر اساس سن، جنس و وضعیت فیزیولوژی نیازمند مقدار خاصی از انرژی پایه دانست تا بتواند فعالیت‌های حافظ حیات را پشتیبانی کند.»

وی از عضلات با عنوان کوره‌های تولید انرژی یاد کرد و گفت: «عضلات درشت مغذی‌های حاوی مواد مصرف شده را سوزانده، آن‌ها را تبدیل به انرژی کرده و برای فعالیت‌های ارادی و غیر ارادی بدن، ترمیم و رشد به مصرف می‌رسانند.»

آیا شما چاق هستید؟
دکتر مظهری گفت: «چند فرمول وجود دارد که از طریق آن می‌توان متناسب بودن اندام را بررسی کرد. این تناسب در گرو نسبت وزن به قد و قد به سن است.»


وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینانیوز گفت: «فرمول دیگری که برای خانم‌ها و آقایان بالای ۱۸ سال قابل استفاده است فرمول BMI یا شاخص توده‌های بدن است. این فرمول به صورت تقسیم وزن بدن در صبح ناشتا و بعد از تخلیه کامل روده ها و مثانه به مجذور قد (به متر) است. اگر عدد به دست آمده از ۱۸ کمتر باشد فرد لاغر، اگر بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ فرد دارای وزن مطلوب و اگر بین ۲۵ تا ۲۹.۹باشد فرد دچار اضافه وزن است.»

به گفته این متخصص، BMI بدست آمده اگر بین ۳۰ تا ۳۴.۹ باشد فرد دچار چاقی نوع یک، بین ۳۵ تا ۳۹.۹ چاقی نوع دو و بالای ۴۰ چاقی‌های نوع سه یا بیماری زا و کشنده است. گرچه شاخص BMI نشان دهنده توده‌ی بدن است اما محل تجمع این توده‌ها نیز در فراخوانی بیماری‌ها نقش بسیار مهمی دارد. به همین دلیل نسبت سایز دور کمر به بزرگ ترین قسمت باسن (تقسیم دور کمر به دور باسن) نیز باید در نظر گرفته شود. این عدد در آقایان باید زیر ۰.۹۵ و در خانم‌ها زیر ۰.۸۵ باشد.

دکتر مظهری با تأکید بر این موضوع که رژیم‌های کوتاه مدت و کم کالری که باعث کاهش وزن بالا در مدت زمان کوتاهی می‌شوند، باعث آسیب رسیدن به ماهیچه‌ها، بافت‌های استخوانی و تحلیل رفتن آن‌ها می‌شود گفت: «آسیب به وجود آمده در اثر این رژیم‌ها در برخی موارد غیر قابل جبران است. عضلات و استخان‌هایی که به خاطر کاهش وزن‌های ناگهانی تحلیل می‌روند حتی بعد وزن گیری دوباره نیز ترمیم نخواهند شد.»

ریزش مو ،چروک شدن صورت و افتادگی بدن از دیگر عوارض این رژیم‌ها است که این متخصص به آن‌ها اشاره کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر