ميوه‌‌ها ي زمستاني


نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
تربچه
 تربچه سرشار از ويتامين C است. بافتي متراكم و طعمي نسبتا شيرين دارد. اگر آن را با مقداري نمك يا شكر بپزيد، نرم‌تر و لطيف‌تر مي‌شود. تربچه را مي‌توانيد همراه با سبزيجات ديگر پخته و بعد سرخ كنيد و همراه با سس سويا ميل نماييد.
نخودفرنگي زمستاني
 يك نوع سبزي بسيار كم كالري، سرشار از ويتامين C و K است كه بافتي متراكم و طعمي دلچسب دارد و در ماكاراني نيز بسيار خوش‌طعم‌تر مي‌شود. فقط بايد به خاطر داشته باشيد كه نخودفرنگي زمستاني را نمي‌توان بيشتر از چند روز در يخچال نگهداري كرد؛ بنابراين بعد از خريد آن را كمي بپزيد و سپس در فريزر نگهداري كنيد.

ريواس
 اين سبزي داراي ساقه‌اي با طعم ترش و تند بوده و در فصل زمستان رونق بيشتري دارد. ريواس با شكر و عسل و برخي آب ميوه‌ها شيرين شده و خاصيت اسيدي آن متعادل مي‌شود. اين سبزي كم كالري سرشار از ويتامين C، A و كلسيم است.

كنگر فرنگي 
 كنگر فرنگي در اوايل زمستان و اوايل بهار عرضه مي‌شود؛ اما مي‌توان آن را به صورت كنسرو نيز تهيه كرد. اين سبزي به طور طبيعي خوش‌طعم و لذيذ، سرشار از فيبر، ويتامين C و فوليت است و همانطور كه مي‌دانيد، فوليت‌ها كمك بسياري به توليد سلول‌هاي جديد در بدن مي‌كنند.


كلم پيچ
 نوعي سبزي خوشمزه زمستاني است كه طعم آن وقتي كه سرما در داخل خاك نفوذ مي‌كند، شيرين‌تر مي‌شود. كلم پيچ را يكي از غذاهاي فوق‌العاده مي‌دانند؛ چرا كه سرشار از ويتامين‌هاي C, A, K حتي مقداري كلسيم مي‌باشد.

پرتقال خوني
از مركبات طعم‌دار (معمولا ترش) است كه در سالادهاي زمستاني، دسرها و نوشيدني‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. مثل پرتقال معمولي سرشار از ويتامين C و فيبر فراوان است. رنگ قرمز تيره آن، زيبايي خاصي دارد و مي‌تواند در مهماني‌ها و جشن‌ها جلوه بيشتري به ميز غذا و دسرتان بدهد.

كلم برگ
يك فنجان از اين سبزي برگدار، 100 درصد از نياز روزانه بدن به ويتامين K را تامين مي‌كند. كلم سرشار از ويتامين C و فيبر نيز مي‌باشد و مانند بسياري از سبزيجات حاوي فيتو نوترينت است كه به طور طبيعي موجب دفع سموم از بدن مي‌شود.

شاه بلوط 
 خوردن ميوه شاه بلوط (بلوط) در روزهاي تعطيل زمستان، بسيار لذت‌بخش است. اين ميوه فقط در يك زمان بسيار محدود در فصل زمستان وجود دارد و سرشار از ويتامين C است.خرمالو

خرمالو
 اين ميوه شيرين، بافت منحصر به فردي دارد كه معمولا خميري و سفت و سرشار از ويتامين C و فيبر است. خرمالوي تند (گس) در سالاد كاربرد زيادي دارد.

قره ‌قاط 
 در برخي فرهنگ‌ها در روز شكرگزاري از اين ميوه ترش‌مزه استفاده مي‌شود. قره‌قاط واقعا طعم خوبي دارد، بسيار سالم است و ارزش غذايي آن بالاست. اين ميوه نه تنها خطر ابتلا به برخي عفونت‌ها را بسيار كاهش مي‌دهد؛ بلكه سرشار از ويتامين C و چربي خوب يا HDL نيز هست. 

منبع: دنياي سلامت  ش 65

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر