رفتارهای غذایی باید از دوران کودکی کنترل شود


 کنترل رفتارهای غذایی به منظور پیشگیری از ایجاد عادات ناهنجار در افراد باید از زمان کودکی و توسط والدین آغاز شود.

ˈسیدضیاء الدین مظهریˈ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با بیان اینکه شکل گیری رفتارهای غذایی از 6 ماهگی آغاز می شود و تا سن 11 سالگی پایان می یابد اظهار داشت: والدین باید دقت کنند که ذائقه فرزندان خود را به سمت طعم های شیرین، شور و چرب سوق ندهند.

وی افزود: گرایش به طعم های خاص از زمان خوراندن غذاهای کمکی از 6 ماهگی آغاز می شود، بنابراین والدین به ویژه مادران باید با مطالعه و داشتن اطلاعات کافی در این زمینه نسبت به تربیت رفتارهای غذایی و ایجاد عادات مناسب غذایی در کودکان خود اقدام کنند.

مظهری با اشاره به اینکه هر مکمل غذایی را نمی توان به کودکان داد اظهار داشت: از زمان شیرخوارگی که غذاهای متنوعی به کودکان داده می شود، باید دقت شود مواد غذایی به ترتیب و بااحتیاط مصرف شود تا از بروز حساسیت ها پیشگیری و حساسیت های احتمالی کودکان به مواد غذایی تشخیص داده شود.


وی افزود: خوراندن غذاها باید از شکل لعابی آغاز تا روند جویدن در کودکان تکمیل شود و از بروز عفونت های ناخواسته و ایجاد حالت های تهوع و یا بروز بیماری های مزمن در سنین میانسالی مانند دیابت، چربی خون بالا و مشکلات گوارشی جلوگیری کرد.

استاد و مدیرگروه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ظرفیت تحمل کودکان با یکدیگر متفاوت است یادآور شد: والدین نباید به صورت خودسرانه نسبت به تهیه مکمل های غذایی و خوراندن آن به کودکان خود اقدام کنند چراکه این اقدام علاوه بر ایجاد مشکلات بعدی برای سلامت کودکان، موجب ایجاد مسمومیت های شدید غذایی در کودکانی که دارای بیماری های زمینه ای هستند، می شود.

مظهری در مورد کودکان شیرخوار نیز توضیح داد: شیر مادر بهترین ماده غذایی برای این دسته از کودکان است حتی در مادرانی که دچار سوء تغذیه و یا بیماری های خاص هستند، این مساله صادق است.

وی ادامه داد: بر اساس آزمایش های صورت گرفته ثابت شده است که شیر مادران در 99 درصد موارد به طور کامل می تواند مواد مورد نیاز شیرخواران به غیر از ویتامین A و D را تامین کند که می توان با خوراندن آن به کودکان به صورت مکمل این مشکل را جبران کرد.

رییس انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران گفت: دادن آب خالص و قطره آهن نیز به شیرخواران پس از پایان شش ماهگی توصیه می شود.

مظهری با بیان اینکه کمبود آهن،‌ روی، ویتامین های D3 و C و نبود تعادل بین کلسیم و فسفر در بین افراد کشور ما به شدت دیده می شود افزود: مصرف این نوع ویتامین ها در سنین مختلف زیرنظر پزشکان و متخصصان مربوطه برای حفظ سلامت افراد امری ضروری است.

مکمل های غذایی، فرآورده هایی هستند که از راه دهان مصرف می شوند و حاوی موادی مانند ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه هستند که به عنوان مکمل در رژیم غذایی افراد استفاده می شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر