کشف کارکرد متابولیسم با کمک ماهی/ درمان اختلالات متابولیستی و چاقی


درخشش یک ماهی کوچک نیمه شفاف گورخری هنگام تولیدگلوکز در کبدش به گروهی از محققان بیم المللی کمک کرده تا ترکیبی را شناسایی کنند که متابولیسم تمام بدن را تنظیم کرده و موشهای چاق را از نشانه‌های اختلالات متابولیستی حفظ کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، تحقیقات مربوط به متابولیسم که به ریاست دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو انجام شده است نشان می دهد که چگونه یک ماهی کوچکتر از یک دانه برنج می تواند به کنترل چاقی، دیابت نوع 2 و سایر اختلالات متابولیستی و خطرات مهم برای بیماریهای قلبی عروقی کمک کند.
این تحقیقات به تازگی در مجله زیست شیمی نیچر منتشر شده است، این ترکیب جدید از میان 2400 دارو و ترکیبات دارویی کشف شده که در این ماهی گورخری آزمایش شده است. این آزمایش با هدف شناسایی تنظیم کننده های اصلی روزه متابولیسم انجام شد. روزه متابولیسم حالتی است که بسیاری از افراد هر روز پس از آنکه غذای آنها که مدتها پیش هضم شده است و به آهستگی مسیر هضم را طی می کند، تجربه می کنند.
روزه متابولیسم روش بدن برای تکمیل نیازهای خود به انرژی بین وعده های غذایی است که این امر با تبدیل چربی و سایر منابع ذخیره شده صورت می گیرد. این امر دربرگیرنده واکنشهای متعادل و هماهنگی است که از سوی ژنهای فراوان در بافتهای مختلف صورت گرفته و کاری چون سوزاندن چربی انجام می دهد.
در دیابت نوع 2 و سایر بیماریهای متابولیک این تعادل از بین رفته است.
فیلیپ گات استاد پسادکترای دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو که این تحقیقات همراه دیدیر استینیر استاد گروه زیست شیمی و زیست فیزیک را هدایت کرده است، گفت: بدن نمی تواند متوقف شدن انرژی را تحمل کند. چربی ها می توانند تا سطح سمی شدن در کبد پیش بروند.
برخی از مشاهدات را می توان در آزمایشگاه انجام داد که به این ترتیب سلولهای زنده رشد کرده در آزمایشگاه در معرض داروهای مختلف قرار می گیرند. توانایی آزمایشهای سریع مواد مختلف در چند دهه گذشته علوم زیست پزشکی را متحول کرده است.
این درحالی است که جستجوی داروهایی که فرآیندهای زیست شناختی را تنظیم می کند در این مشاهدات سلولی صورت نمی گیرد چرا که آنها فاقد برخی پیچیدگی ها هستند.
معمولا از موشها برای آزمایش ترکیبات دارویی استفاده می شوند اما مشاهده این آزمایش نیازمند هزاران موش است که از نظر اخلاقی هیچ توجیهی نمی توان برای آن فراهم کرد و از سوی دیگر این اقدام بسیار پرهزینه تلقی می شود.
از این رو محققان از ماهی های گورخری استفاده کردند که راهکاری اخلاقی و هم ارزان قیمت تلقی می شود. مقاله منتشر شده اعتبار این رویکرد را با جزئیات ارائه کرده است.
این تحقیقات با حمایت موسسه بهداشت و انجمن آمریکا انجام شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر