غذاهای آماده بر ضریب هوشی کودکان تأثیر بلند مدت می‌گذارند


محققان از طریق آزمایش بر روی گروهی از کودکان اسکاتلندی دریافتند:

بر اساس مجموعه‌ای از تحقیقات که بر روی کودکان اسکاتلندی انجام شده، کودکانی که بیشتر از غذاهای آماده (فست فود) استفاده می‌کنند، نسبت به دیگر کودکانی که غذای سالم می‌خورند ضریب هوشی پایین‌تری دارند.


به گزارش خبرگزاری سینا به نقل از رویترز، غذای اصلی کودک بر رشد و توانایی‌های ذهنی او تاثیر بلند مدت می‌گذارد و کودکانی که در این میان دائما از غذاهای آماده استفاده کنند شانس کمتری برای بالا رفتن بهره هوشی دارند. 

این تحقیق روی بیش از ۴ هزار کودک ۴ تا ۵ ساله اسکاتلندی انجام شد و تأثیر مصرف فست فود با تأثیر غذاهای تازه روی سلامت آنان مقایسه شده است. 
محققان می‌گویند والدینی که با تحصیلات دانشگاهی بالا‌ نگران شیوه تغذیه کودکشان بودند و سعی می‌کردند غذاهای تازه برای وعده اصلی او تدارک ببینند که با این کار موجب تأثیرات مثبتی بر بهره هوشی آن‌ها می‌شدند. 

اما کودکان خانواده‌هایی که چندان شرایط مالی خوبی نداشتند در اکثر روز‌ها به فرزندانشان غذاهای آماده می‌دادند و این مسئله روی بهره هوشی آن‌ها تاثیر منفی داشت. 

مصرف مداوم غذای آماده، عوارض طولانی مدت بر بهره هوشی فرزندتان می‌گذارد
دکتر سوفی فون اشتام رئیس تیم تحقیق دانشگاه لندن در این‌باره گفت: «برخی والدین زمان کافی برای مهیا کردن غذای تازه برای فرزندانشان ندارند و تکرار این قضیه در بلند مدت سبب کاهش بهره هوشی و مشکلات تحصیلی برای فرزندانشان می‌شود.»

به گفته محققان، نوع غذا بر رشد مغزی کودکان تاثیر می‌گذارد. این یافته نشان می‌دهد تازگی و کیفیت مواد غذایی به ویژه در سن رشد از میزان مصرف موادغذایی مهم‌تر است. 
مصرف غذاهایی مانند چیپس، پیتزا و شیرینی قبل از ۳ سالگی با کاهش ضریب هوشی کودکان در ارتباط است. 
همچنین بر اساس تحقیق مشابهی که در دانشگاه آدلاید در استرالیا صورت گرفته، فاصله بهره هوشی کودکان با تغذیه سالم وفست فود با بالا رفتن سن بیشتر می‌شود و می‌تواند تأثیراتش را تا اواخر دهه دوم زندگی افراد نشان دهد. 

پژوهشگران تاکید دارند، لازم است مدارس در مناطقی که از کودکان فقیر پذیرا هستند، روی رژیم غذایی آنان نظارت بیشتری داشته باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر