برگاموت ( ترنج)


برگاموت گیاه بومی مناطق مردابی امریکا و کانادا است. اولین بار در سال 1569 در کتاب گیاهان بومی امریکا نوشته Nicholas Monardez شرح داده شده است. نام علمی آن Monarda didyma
 به افتخار این شخص روی این گیاه گذاشته شده است. نام متعارف برگاموت بعلت خواص آن روی این گیاه گذاشته شده است. نام " برگاموت" به بوی این میوه اشاره می کند که بوی ترنج نارنجی ( Bergamot Orange) را یادآوری می کند. نام چای Oswego  به نوشیدنی سرخپوستان رودخانهOswego  در نیویورک اشاره می کند. نام دیگر آن bee balm  است که نشان دهنده آن است که نکتار این گیاه برای زنبور ها خوشایند است. گیاه برگاموت 2تا 3 فوت رشد می کند و سری بزرگ و ناهموار با گل های قرمز خونین و برگچه هایی قرمز رنگ دارد که از اواخر خرداد تا مرداد ماه ظاهر می شوند. ساقه ای منشعب و کرکدار دارد که توسط دانه منتشر می شود و دارای ریزوم است. مانند دیگر اعضای خانواده نعنا دارای ساقه ای مربع شکل و برگ هایی رو به پایین است.

مصارف پزشکی: چای برگاموت آرام بخش است و نوشیدنی خوبی برای شب است.مقداری برگ تازه برگاموت را به وان حمام خود اضافه کنید تا درد و خستگی اندام ها را از بین ببرد. امریکایی ها ی بومی برگ های برگاموت را برای ضماد گذاشتن روی زخم و گذاشتن روی پوست بکار می برند و بعنوان چای از آن در سرما خوردگی و آنفلوانزا و بصورت استنشاقی برای باز کردن سینوس ها و رفع گرفتگی ریه ها بکار می رفت. یافته های پزشکی نشان می دهند که برگاموت مانع هرپس سیمپلکس و ویروس های مرتبط با آبله مرغان می شود. برگاموت همچنین با گیاهان دیگر ترکیب و برای درمان عفونت های مجاری ادراری و سوء هاضمه بکار می رود.

مصارف دامپزشکی: برگاموت خاصیت باکتری کشی خوبی دارد و خصوصا برای عفونت های دهان و لثه به صورت تزریق و یا گذاشتن روی موضع مربوطه استفاده می شود. شستشو با برگاموت باعث از بین رفتن خارش پوست بعلت گزش کک و از بین رفتن آماس موقتی پوست می شود. در حیوانات بزرگ چای برگاموت می تواند بصورت دوش گرفتن با آن و یا تنقیه استفاده می شود که برای درمان عفونت های قارچی و باکتریایی روده بزرگ و واژن است و در درمان عفونت مجاری ادراری خفیف نیز کاربرد دارد.
 
پخت و پز: مزه گل های آن شیرین، شبیه مرکبات، تند و نعنایی می تواند باشد. در سالادهای میوه بسیار کاربرد دارند. گل ها را قبل از مصرف در آب سرد غوطه ور کنید چرا که اغلب حشرات ریزی که درون آن وجود دارد بیرون بیایند. برگ های برگاموت را با نعنا و کمی پوست پرتقال مخلوط کنید تا مزه ای شبیه به مرکبات را در چای داشته باشید. آمریکاییان بومی از برگاموت بعنوان طعم دهنده در غذا استفاده می کردند. گل های کوچک نیز می توانند در سالاد و یا بعنوان تزیین روی کیک استفاده شوند.
روغن برگاموت برای برطرف کردن استرس، بحران عصبی و دیگر استرس های ایجاد شده بعلت بیماری ها است که توسط آروماتراپی بسیار پیشنهاد می شود. روغن برگاموت می تواند خستگی را برطرف کند و سیستم ایمنی را تقویت کند. این روغن می تواند در مشکلات پوستی مانند آکنه، اگزما و پسوریازیس نیز مورد استفاده قرار گیرد. همچنین از آن برای درمان سیاهرگ های گشاد شده، زخم ها و زونا استفاده می شود. خواص برگاموت شناخته شده است و بعنوان کاهنده درد، ضد افسردگی، ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم، ضد نفخ، مسکن، داروی گوارشی و بعنوان حشره کش استفاده می شود. این روغن ترکیب خوبی با روغن لیمو، شمعدانی، رز و گیاهان گلدار و Ylang Ylang ( گیاهی از خانواده اتوماسه) را تشکیل می دهد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر