محققان كشور اسانس های گیاهی به عنوان طعم دهنده غذا تولید كردند



 محققان كشورمان موفق شدند تا اسانس های گیاهی را به عنوان طعم دهنده غذا تولید كنند كه می تواند این محصول قابلیت بكارگیری در صنایع غذایی و صنایع لبنی باشد .

1391/04/21 - 12:09
اعظم زمانی پرور در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود : طعم از خصوصیات حسی مواد محسوب می شود و به موازات دیگر خصوصیات حسی یعنی رنگ، بافت، درجه حرارت، شكل و اندازه، در میزان پذیرش محصول یا فرآورده مؤثر خواهد بود.

به گفته وی هرچقدر كه یك ماده غذایی از نقطه نظر ارزش غذایی در سطح بالایی قرار داده شود و بسیار مغذی باشد، تنها در صورت داشتن طعم مطلوب مورد پذیرش مصرف كننده قرار می گیرد.
زمانی پرور خاطر نشان كرد :استفاده از طعم دهنده های شیمیایی در مواد غذایی باعث به خطر افتادن سلامتی انسان می شود، اما بهره گیری از گیاهان برای تولید طعم دهنده های موادغذایی باعث می شود تا نه تنها سلامت غذا به خطر نیافتد بلكه دوام و میزان طعم مواد غذایی افزایش یابد.
به گفته وی محققان مركز رشد بوعلی مشهد با توجه به این امر موفق به تولید طعم دهنده های گیاهی با استفاده از فناوری نانو شدند.
زمانی پروز اضافه كرد :استخراج اسانس گیاهان با استفاده از فناوری نانو این امكان را فراهم می كند تا اختلاط و توزیع مواد در محصول نهایی راحت تر صورت گیرد.
وی یاد آور شد :در این روش با شكستن ملكول های چربی موجود در اسانس های طبیعی به اندازه نانومتر، سطح تماس این مواد با محصول نهایی بیشتر شده و در نتیجه اسانس ماده گیاهی مورد نظر با غلظت بیشتری بدست می اید و موجب می شود كه مدت زمان ثابت ماندن طعم ماده مؤثره تا یك سال افزایش یافته و در نتیجه هزینه محصول نهایی به مراتب از محصولات مشابه بدون كاربرد فناوری نانو و مواد گیاهی كمتر باشد.
زمانی پرور گفت :اسانس هایی كه بصورت معمول مورد استفاده قرار می گیرند محدودیت دما دارند اما اسانس هایی كه خاصیت گیاهی دارند این محدودیت را نخواهند داشت و دما اگر پایین هم باشد، این به اصطلاح محصول لخته نخواهد شد.
به گفته محقق این طرح، هر گیاهی كه حاوی اسانس باشد و این اسانس قابل استخراج باشد در این طرح مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین این محصول قابلیت بكارگیری در صنایع غذایی و صنایع لبنی را خواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر