پس از مصرف غذاهاي چرب بلافاصله نخوابيد


/چگونه در ماه رمضان دچار عوارض گوارشي نشويم/


Multimedia_pics_1386_4_Health_35.jpg
یك فوق تخصص گوارش و كبد گفت: افراد نبايد هنگام سحر و افطار بلافاصله پس از خوردن حجم زيادي از چربي بخوابند، چون ممكن است دچار سوءهاضمه شوند.
دكتر شهرام آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود:چربي‌ها يك منبع انرژي زياد محسوب مي‌شوند و مي‌توانند انرژي بدن را در طولاني مدت تامين كنند. اين مواد مي‌توانند زمينه تخليه معده را كند كنند. اما افرادي كه دچار بيماري ريفلاكس و كندي تخليه معده هستند، ممكن است با مصرف چربي علائم آنان تشديد شود.

اين دانشيار دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اينكه يكي از مشكلات روزه‌داران كاهش آب بدن آنان است، اظهار كرد:‌ در اين شرايط رعايت رژيم غذايي به منظور پيشگيري از تشنگي در ماه مبارك رمضان از اهميت زيادي برخوردار است. برخي افراد در فاصله افطار تا سحر مايعات زيادي مي‌نوشند تا از تشنگي خود در طول ساعات روزه‌داري جلوگيري كنند، اين در حالي است كه آب زياد دفع مي‌شود.
وي در ادامه گفت: به منظور تامين آب كافي هنگام روزه‌داري لازم است موادي مصرف كنيم كه به حفظ آب بدن كمك كند، بنابراين روزه داران مي‌توانند از ميوه و سبزي استفاده كنند.
اين فوق تخصص گوارش و كبد با اشاره به فوايد مصرف ميوه و سبزي‌هاي تازه براي دستگاه گوارش و حفظ آب بدن هنگام روزه‌داري، اظهار كرد: ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه، آب فراواني دارند و به مرور جذب بدن مي‌شوند، بنابراين ميزان تشنگي را در ساعات روزه‌داري كاهش مي‌دهند. از سوي ديگر فيبر موجود در اين مواد باعث پيشگيري از ابتلا به يبوست مي‌شود علاوه بر آن با كند كردن تخليه مواد غذايي باعث پيشگيري از گرسنگي در طول روز مي‌شوند.
آگاه درباره كالري مصرفي روزه داران اظهار كرد: مرسوم است كه افراد پس از افطار به خوردن قندهاي ساده مانند زولبيا و باميه روي مي‌آورند، اين در حاليست كه اين مواد باعث افزايش ناگهاني قند خون مي‌شود و پس از مدت كوتاهي گرسنگي را در پي دارند بنابراين بايد از مصرف اين‌گونه مواد به ويژه در سحر خودداري كرد.
وي افزود: افراد مي‌توانند هنگام سحر و افطار از قندهاي مركب كه در مواد نشاسته‌اي مانند نان و برنج موجود است، استفاده كنند. اين مواد كالري مورد نياز بدن را به مرور آزاد و در نتيجه در مدت طولاني‌تري انرژي بدن را تامين مي‌كنند.
اين دانشيار دانشگاه علوم پزشكي تهران با تاكيد بر ضرورت خودداري از مصرف حجم زيادي از غذا هنگام افطار اظهار كرد: معده بر اثر روزه‌داري ساعت‌ها خالي بوده است و اگر در مدت كوتاهي حجم زيادي از غذا وارد آن شود تحت فشار قرار مي‌گيرد و ممكن است فرد به سوء هاضمه و دل درد دچار شود.
وي توصيه كرد: افراد هنگام افطار روزه خود را با غذاهاي ساده‌اي مانند نان، پنير و سبزي باز كنند. در كنار اين مواد مي‌توانند خرما مصرف كنند. خرما ماده قندي است كه انرژي اوليه بدن را تامين مي‌كند، اما با توجه به وجود فيبر در آن، قند به آهستگي آزاد مي‌شود.
اين فوق تخصص گوارش و كبد افزود: لازم است اگر افراد مايل به صرف شام بودند، پس از گذشت چند ساعت از افطار اين كار را انجام دهند.
آگاه در پايان درباره تاثير روزه‌داري بر دستگاه گوارش افرادي كه تحت رژيم‌هاي غذايي هستند، اظهار كرد: برخي افراد بر اساس دستور پزشك چندين بار در طول روز غذاهايي با حجم كم مصرف مي‌كنند. در اين شرايط نمي‌توانند روزه بگيرند، بنابراين لازم است با نظر پزشك خود به گونه‌اي رژيم غذايي خود را ادامه دهند تا كالري مورد نياز را در افطار و سحر دريافت كنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر