رژيم غذايي در دوران بارداري بايد نياز مادر و جنين را تأمين كند


هدف از رژیم غذایی در دوران بارداری تأمین نیاز مادر، جنین و کنترل سطح قند خون است.
به گزارش خبرنگار وب دا، متخصص تغذیه و عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا با اشاره بر اینکه پایه و اساس تمام توصیه های تغذیه ای رعایت تعادل، تنوع و اندازه در استفاده از تمام گروه های غذایی برای تأمین انرژی و سلامت مادر و رشد و تکامل جنین است گفت: در تمام طول بارداری مادر و جنین در هر آنچه می خورند، می نوشند و تنفس می کنند با یکدیگر مشترک هستند و به همین علت دوران بارداری و شیردهی از دوره های آسیب پذیر زندگی به شمار می آید.

دکتر لادن گیاهی، با بیان اینکه توجه به دریافت پروتئین کافی در دوران بارداری ضروری است، افزود: در صورت عدم دریافت پروتئین کافی، از اندوخته پروتئینی در ماهیچه ی بدن مادر جهت رشد جنین استفاده خواهد شد.
وي با اشاره به وزن گیری مطلوب در دوره بارداری گفت: ویژگی های ژنتیکی، وضعیت سلامت مادر، فعالیت فیزیکی او، باورهای فرهنگی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی از عواملی هستند که با افزایش وزن بارداری ارتباط مستقیم دارد.
این متخصص تغذیه با اشاره به عوارض افزایش بیش از حد وزن در زنان باردار گفت: در این زنان احتمال ابتلا به دیابت بارداری و تولد نوزاد با وزن بالای 4 کیلوگرم بیشتر می شود و همچنین احتمال زایمان طبیعی کاهش یافته و موفقیت در شیردهی کامل در این مادران پائین تر است.
وی با اشاره به اینکه خطر زایمان زودرس و تولد نوزاد زیر وزن طبیعی از عوارض زنان بارداری است که وزن آنها به اندازه کافی اضافه نشده است افزود: احتمال ایجاد اختلالات فیزیکی و شناختی و مرگ و میر در نوزادان این مادران بیشتر از سایرین بوده و همچنین احتمال ابتلا به بیماری های مزمن نیز در آینده فرزند آنها در بزرگسالی افزایش می یابد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر