مقاومت بدن در برابر لاغري


جام جم آنلاين: چاقي معضل بزرگي است و متاسفانه در اين دوران بيش از گذشته‌ انسان‌ها را درگير خود كرده است؛ حالا اين مساله به حدي جدي شده كه كوچك و بزرگ هم نمي‌شناسد و سلامت همه افراد را تهديد مي‌كند.
به همين دليل كاملا طبيعي است كساني كه اضافه‌وزن دارند يا از وزن‌شان راضي نيستند، به شيوه‌هاي مختلف روي بياورند تا وزن‌شان كمتر شده و شرايط بهتري پيدا كنند؛ ورزش، رژيم‌هاي مختلف و متفاوت، داروهاي لاغري و... همگي از جمله شيوه‌هايي است كه اين روزها طرفداران زيادي پيدا كرده ‌است.
با اين حال گاهي مي‌بينيم و مي‌شنويم كه افراد مي‌گويند بدن‌شان به رژيم‌هاي مختلف لاغري مقاوم شده است و ديگر وزن‌شان تغيير نمي‌كند!
اين در حالي است كه متخصصان اعتقاد دارند چنين طرز فكري اشتباه است؛ در واقع اگر رژيم مناسب باشد و همراه با ورزش و بدرستي نيز اجرا شود، محال است كه وزن فرد تغيير نكرده و ثابت بماند.

دكتر محمدرضا وفا، متخصص تغذيه در گفت‌وگو با جام‌جم در اين‌باره چنين توضيح مي‌دهد: افرادي كه تصور مي‌كنند پس از مدتي وزن‌شان ديگر كاهش نمي‌يابد و مي‌گويند نسبت به لاغري مقاوم شده‌اند، بايد بدانند چنين موضوعي واقعيت ندارد. در واقع مي‌توان گفت اگر كل كالري دريافتي از طريق خوراكي‌ها و آشاميدني‌هايي كه طي روز مصرف مي‌شود كمتر از مقدار انرژي مورد نياز بدن باشد، مازاد آن بايد از ذخاير انرژي بدن تامين شود كه همين موضوع نيز به كاهش وزن منجر خواهد شد.
بنابراين چنانچه ميزان كالري دريافتي بيش از نياز بدن باشد به افزايش وزن منجر شده و اگر اين دو مقدار به طور دقيق مساوي هم باشد، تغييري در وزن ايجاد نخواهد كرد.
اين متخصص تغذيه درباره افرادي كه رژيم مي‌گيرند و پس از گذشت مدتي به نتيجه دلخواه نمي‌رسند، مي‌گويد: فردي كه از رژيم كاهش وزن خاصي پيروي مي‌كند و پس از مدتي ديگر لاغر نمي‌شود بايد به اين نكته هم توجه كند كه يك بدن سالم پس از گذشت مدتي خودش را با شرايط هماهنگ مي‌كند؛ به اين معني كه وقتي كالري دريافتي كاهش مي‌يابد، بدن هم با وضع جديد تطابق مي‌يابد.
به گفته وي، كسي كه از رژيم غذايي كاهش وزن پيروي مي‌كند، اگر فقط به همان برنامه غذايي اكتفا كرده و كار خاص ديگري انجام ندهد، كاملا طبيعي است كه پس از گذشت مدتي ديگر وزنش كاهش پيدا نكند، در حالي كه اگر همزمان با رژيم غذايي، بتدريج و متناسب با ميزان كاهش وزن و همچنين با در نظر گرفتن شرايط فردي، ورزش و فعاليت فيزيكي را افزايش دهد، اين مشكل برطرف خواهد شد.
مطالعات نيز نشان مي‌دهد افرادي كه ورزش و رژيم مناسب غذايي را به صورت همزمان دنبال مي‌كنند، نسبت به كساني كه براي كاهش وزن فقط رژيم مي‌گيرند يا تنها به ورزش روي مي‌آورند، نتايج بهتر و مناسب‌تري كسب مي‌كنند.
دكتر وفا تاكيد مي‌كند: ورزش يا رژيم غذايي به تنهايي نمي‌تواند در درازمدت فرد را به وزن ايده‌آل و مناسب برساند و اين مساله بخصوص درباره كساني كه با چاقي مفرط روبه‌رو هستند، بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد بنابراين توصيه مي‌شود وقتي پس از چند هفته با دنبال كردن يك رژيم غذايي مناسب و اصولي لاغر شديد، متناسب با كاهش وزن، فعاليت فيزيكي‌تان را افزايش دهيد.
مراقب نوشيدني‌ها باشيد
وقتي صحبت از رژيم غذايي مي‌شود، همه به فكر غذاهاي چرب و شيرين هستند و كمتر كسي است كه نوشيدني‌ها را نيز به حساب بياورد. اين در حالي است كه متخصصان مي‌گويند كالري دريافتي از طريق نوشيدني‌ها قابل تامل بوده و نبايد آنها را ناديده گرفت.
دكتر وفا در اين‌باره يادآور مي‌شود: مواد مغذي كه در بدن انسان انرژي توليد مي‌كند يا كربوهيدرات‌هاست، يا مواد پروتئيني، يا چربي‌ها و خوراكي‌هايي مانند شير و پنير پرچرب كه به صورت پنهان حاوي چربي است.
برخي از مردم تصور مي‌كنند اگر از چربي‌هاي مفيد مانند روغن زيتون استفاده كنند، مشكلي برايشان ايجاد نخواهد شد. اين متخصص تغذيه ضمن اشتباه دانستن اين طرز فكر، توضيح مي‌دهد: هر گرم چربي حاوي 9 كيلوكالري انرژي است و نوع چربي تفاوتي در ميزان انرژي آن ندارد. پس از چربي‌ها، نوبت كربوهيدرات‌ها و پروتئين‌هاست كه هر گرم از آنها چهار كيلوكالري انرژي دارد.
وي تاكيد مي‌كند: با توجه به اين موارد، بايد توجه داشت كه نوشيدني‌ها هم حاوي كالري بوده و مي‌تواند به افزايش وزن منجر شود؛ انواع شربت‌هاي شيرين، چاي همراه با قند و شكر زياد، آبميوه‌هاي حاوي قند و... همگي مي‌تواند موجب افزايش ميزان كالري دريافتي و در نتيجه چاقي فرد شود.
لاغري با تغيير رفتار
خيلي‌ها براي لاغر شدن فقط برنامه غذايي‌شان را تغيير مي‌دهند و چندان توجهي به ساير رفتارها ندارند؛ غافل از اين‌كه عادات و شيوه زندگي افراد هم تاثير بسزايي در اين مساله دارد و مي‌تواند نقش بسيار مهمي در كاهش وزن ايفا كند.
دكتر وفا در اين زمينه توضيح مي‌دهد: پژوهش‌هاي مختلف نشان داده است حدود 60 تا 70 درصد علت چاقي افراد در جوامع و گروه‌هاي سني مختلف، به شيوه زندگي آنها مربوط مي‌شود؛ به عنوان مثال تند غذا خوردن يكي از عاداتي است كه مي‌تواند موجب چاقي و افزايش وزن شود.
به گفته وي، يكي ديگر از علل تند غذا خوردن و در نتيجه چاقي، حذف بعضي از وعده‌هاي غذايي و بخصوص صبحانه است.
كاملا مشخص است افرادي كه به بهانه‌هاي مختلف صبحانه نمي‌خورند، قبل از ظهر گرسنه شده و از تنقلاتي مانند بيسكويت و شكلات استفاده مي‌كنند.
زماني كه مشغول صرف ناهار مي‌شوند نيز بشدت گرسنه هستند و خيلي تند و باعجله غذا مي‌خورند كه همين مسائل مي‌تواند عاملي براي افزايش وزن‌شان باشد.
اين متخصص تغذيه با تاكيد بر حذف نكردن وعده‌هاي غذايي توصيه مي‌كند: برنامه غذايي را بايد طوري تنظيم كنيد كه حداقل سه وعده اصلي و سه ميان‌وعده داشته باشيد تا به طور متناسب از تمام گروه‌هاي غذايي استفاده كرده و ويتامين‌ها و املاح مورد نياز بدن را دريافت كنيد و قند خون‌تان را نيز در محدوده طبيعي حفظ نماييد.
ريزه‌خواري ممنوع!
«من هيچ چيز نمي‌خورم، ولي وزنم به هيچ وجه كم نمي‌شود»، «هر چه بيشتر رژيم مي‌گيرم، سنگين‌تر مي‌شوم»، «غذايم از همه كمتر است، ولي وزنم از همه بيشتر!»،«حتي با نوشيدن آب هم چاق مي‌شوم!»
اين جمله‌ها و شكايات را مي‌توان از زبان افراد مختلف شنيد. البته شايد شما تصور كنيد آنها اشتباه مي‌كنند و مي‌خواهند نشان دهند كه زياد غذا نمي‌خورند، در حالي كه گاهي واقعا اين‌طور نيست؛ يعني خيلي از افراد غذاي زيادي نمي‌خورند، ولي با انتخاب مواد غذايي نامناسب، چاق مي‌شوند.
دكتر وفا درباره اين گروه از افراد مي‌گويد: شايد اين افراد وعده‌هاي اصلي غذا را نخورند، ولي برنامه غذايي مناسبي هم ندارند؛ به عنوان مثال ممكن است كسي صبحانه نخورد، ولي ساعت 10 يك بيسكويت خورده و به جاي ناهار هم شيريني بخورد و تا شب به اين برنامه ادامه دهد.
به گفته وي، اگر كالري اين خوراكي‌هاي كوچك و به ظاهر ناچيز را كه در طول روز مصرف مي‌شود جمع كنيم، متوجه مي‌شويم ميزان آن خيلي بيشتر از مقدار كالري دريافتي است كه مي‌تواند از وعده‌هاي غذايي‌ منطقي و اصولي تامين شود.
اين متخصص تغذيه توصيه مي‌كند: افرادي كه فكر مي‌كنند زياد غذا نخورده‌، ولي چاق شده‌اند، خوب است به غير از آب، هر چيزي را كه مي‌خورند ثبت كنند تا متوجه اشتباهات و مشكلات رژيم‌شان بشوند؛ مثلا ممكن است كمي سوپ بخورند، در حالي‌ كه سوپ بسيار چرب بوده و كالري زيادي داشته است يا دسرهاي شيرين و شيريني‌هايي را انتخاب كنند كه مي‌تواند رژيم فرد را مختل سازد.
نيلوفر اسعدي‌بيگي -‌ گروه سلامت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر