ایجاد کرم خوردگی دندانی پس از نوشیدن شیر سویا


نتایج یک تحقیق نشان می دهد باکتریهایی که در دهان پس از مصرف شیر سویا تولید می شود پنج تا شش برابر اسیدی تر از باکتریهایی است که پس از شیرگاو در دهان وجود دارند.
به گزارش خبرگزاری مهر، اسیدهای دهان در شکل گیری جرم دندان موثر است ، جرمهایی که به نوبه خود باعث تخریب دندان و شکل گیری حفره ها می شوند.
نتایج این تحقیقات نشان می دهد که نوشیدنی های تهیه شده از سویا نسبت به شیر گاو از نیروی بالقوه بالایی برای ایجاد کرم خوردگیهای دندانی است.
ویلیام بوون استاد بازنشسته میکروبیولوژی و ایمن شناسی مرکز زیست شناسی دهانی دانشگاه روچستر که در این تحقیقات مشارکت نداشته است اظهار داشت: این درحالی است که این تحقیق در ظروف آزمایشگاهی انجام شده و محققان نمی توانند به طور قطعی اعلام کنند شیر سویا به سلامت دندان صدمه می زند، از این رو نیاز به انجام تحقیقات بیشتر احساس می شود.

بوون اظهار داشت: خطر کرم خوردگی اکثر به چگونگی استفاده از مواد باز می گردد. برای مثال نوشیدن یک لیوان شیر سویا به سلامت دندان صدمه نمی زند اما اگر کودک تمام روز را از شیر سویا تغذیه کند این امر می تواند نگران کننده باشد. اما از سوی دیگر نمی توان اظهارداشت که شیر گاو نیز هیچ خطر نوع کرم خوردگی و حفره دندانی را درپی ندارد، حتی بدون درنظرگیری این که ما چقدر از شیر گاو استفاده می کنیم.
اریک رینولدز از دانشکده دندانپزشکی ملبورن در استرالیا و همکارانش چهار نوع از نوشیدنی های گرفته شده از سویا در این کشور را انتخاب کردند و دو نوع شیرگاو را هم برای تحقیقات خود مدنظر گرفتند.
این شیرها ترکیبی از باکتریهایی بودند که از آن با عنوان Streptococcus mutans یاد می شود. این باکتری در دهان انسان یافت می شود و عموما به کرم خوردگی دندان نسبت داده می شود.
محققان دریافتند که نوشیدنی های سویا ظرف 10 دقیقه در داخل دهان اسیدی می شوند اما میزان اسیدی بودن شیر گاو پس از ترکیب با این باکتری تغییر نمی کند.
براساس اظهارات بوون، این محققان بزاق دهان را در این تحقیقات مورد بررسی قرار دادند، اما بزاق دهان می تواند یک تأثیر خنثی کننده برای تولید این اسید بالا ایجاد کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر