تبدیل چربی سفید بدن به قهوه ای/ بررسی امکان درمان چاقی و دیابت نوع 2

محققان دانشگاه کلمبیا به روشی دست یافته اند که براساس آن با تبدیل چربی سفید به چربی قهوه ای، یافتن استراتژیهایی برای درمان چاقی و نوع 2 دیابت تسهیل می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر،‌ محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا مکانیسمی را شناسایی کرده اند که می تواند به چربی سفیدی که انرژی ذخیره می کند ویژگهای سودمند چربی قهوه ای را بدهند که انرژی می سوزاند.
این نتایج تاکنون براساس مطالعات صورت گرفته روی موش و بافت چربی انسان بوده است و می تواند به یافتن استراتژیهایی برای درمان چاقی و نوع 2 دیابت باشد.این تحقیق در مجله سلول منتشر شده است.
انسانها دارای دو بافت چربی هستند، یکی چربی سفید که انرژی را در قابل تریپلیسیردها ذخیره می کند و چربی قهوه ای که در پراکنده کردن انرژی ذخیره شده موثر عمل می کند.

نوزادان میزان قابل توجهی از چربی قهوه ای دارند، به عنوان پروتئینی که در مقابل قرار گرفتن در برابر حرارت پایین عمل می کند. این درحالی است که در بزرگسالان تمام انرژی به عنوان چربی سفید ذخیره می شود.
دامنیک اسیلی و راسل بری از مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا به عنوان اعضای این تحقیق اظهار داشتند: تبدیل چربی سفید به چربی قهوه ای رویکرد درمانی جذابی برای متوقف کردن روند اپیدمی چاقی است، اما تاکنون انجام این کار به شیوه ای ایمن و موثر دشوار بوده است.
چربی سفید را می توان با گروهی از داروها که از آنها با عنوان thiazolidazines یاد می شود به چربی قهوه ای تبدیل کرد که این امر می تواند حساسیت بدن را به انسولین ارتقا بدهد. این درحالی است که این گروه از داروها تأثیرات مضری خواهند داشت که در میان آنها می توان به سمی شدن کبد، شکستگی استخوان، افزایش وزن اشاره کرد، عواملی که می تواند استفاده از این داروها را محدود کند.
این تحقیق برای ارتقای اطلاعات دانشمندان درباره علمکرد این داروها با هدف ایجاد راه های بهتری برای تبدیل چربی سفید به چربی قهوه ای انجام شد.
دانشمندان تا پیش از این می دانستند که گروه داروهای thiazolidazines می تواند به قهوه ای شدن چربی سفید کمک کند که این کار با فعال کردن یک گیرنده سلولی صورت می گرفت اما مکانیسم دقیق آن مشخص نبود از این رو برای پی بردن به این مکانیسم این گروه از دانشمندان یک گروه آنزیم را به نام sirtuins مورد بررسی قرار دادند که می تواند بر فرآیندهای مختلفی چون متابولیسم تأثیرگذار باشد.
محققان پیشتر با آزمایش روی موش نشان دادند که وقتی فعالیتهای sirtuin افزایش می یابد، فعالیت متابولیک نیز افزایش می یابد. در تحقیق حاضر آنها دریافتند که sirtuins متابولیسم را با ارتقا روند قهوه ای کردن چربی سفید افزایش می دهد.
دکتر لی کیانگ از محققان پزشکی مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا به عنوان نویسنده اصلی این تحقیق گفت: وقتی ما به دنبال درک چگونگی تأثیر sirtuins بر قهوه ای شدن چربی ها بودیم مشاهده کردیم که شباهتهای بسیاری میان تأثیر sirtuins و داروهای thiazolidazines وجود دارد.
این مقاله با عنوان مدل سازی قهوه ای بافهای چربی سفید با حمایت موسسه ملی بهداشت در آمریکا انجام شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر