اثرات چاي سرد بر ايجاد سنگ كليه

 چاي سرد مي‌تواند بروز سنگ‌هاي كليه و اختلالات مجاري ادراري را افزايش دهد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه ساينس ديلي، اورولوژيست‌هاي مركز پزشكي دانشگاه لويولا هشدار داده‌اند كه چاي سرد با داشتن غلظت‌هاي بالاي اگزالات مي‌تواند منجر به بروز سنگ كليه در افراد شود.
نتايج به دست آمده از اين گزارش حاكي از آن است كه مهم‌ترين عامل رايج ايجاد سنگ‌هاي كليه، دهيدراسيون بدن همراه با افزايش مصرف چاي سرد است به ويژه در كساني كه استعداد ساختن اين سنگ‌ها در بدنشان زياد است.


براساس اين گزارش محققان افزودند: براي فرونشاندن عطش، آب بهترين انتخاب است و بعد از آن ليموناد واقعي (نه پودري) با داشتن سيترات‌هاي بسيار، در جلوگيري از رشد سنگ‌هاي كليوي مؤثر است.
نتايج حاصل از اين گزارش همچنين مي‌افزايد كه اگرچه چاي داغ هم حاوي اگزالات است ولي به سادگي به سنگ كليه تبديل نمي‌شود.
از طرفي نتايج ديگر اين مطالعه افزود: مردان 4 برابر زنان بيشتر در معرض ايجاد سنگ كليه در بدنشان قرار مي‌گيرند و خطر ريسك بروز اين سنگ‌ها در آنان بعد از 40 سالگي بيشتر مي‌شود و همچنين زنان يائسه كه سطوح استروژن در بدن آنها كمتر است و يا زناني كه تخمدان آنها از بدنشان حذف گرديده است در معرض خطر بيشتري هستند.
به گفته محققان افرادي كه بدن آنها مستعد ساخت سنگ كليه است علاوه بر نوشيدن كمتر چاي سرد بايد خوردن غذاهاي حاوي اگزالات مانند اسفناج و شكلات و ريواس و آجيل را در خود كاهش دهند و نيز از نمك كمتري استفاده كنند و همچنين مواد غذايي با مقادير بالاي كلسيم را بيشتر مصرف كنند تا مقدار اگزالات را در بدن خود كاهش دهند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر