خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي در كودكان چاق

 از هر 3 كودك چاق، 2 كودك در معرض خطر و ابتلا به بيماري‌هاي قلبي قرار دارند. 
به گزارش وب‌دا، به نقل از تحقيقات آنلاين در آرشيو بيماري‌هاي كودكي، متخصصان واحد نظارت بر كودكان هلندي با انجام يك مطالعه در بين سال‌هاي 2007 تا 2005 بر روي 363 كودك 2 تا 18 ساله هلندي دريافتند كه چاقي، خطر ريسك ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، فشارخون و كلسترول و قند خون بالا را افزايش مي‌دهد.
براساس اين گزارش محققاان با بررسي داده‌هاي كودكان مورد مطالعه، مشاهده كردند كه 307 نفر از آنها به شدت چاق بودند كه 52 درصد اين تعداد پسر بودند و در كل اطلاعات كامل در مورد خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي 255 نفر از آنها در دسترس بود.

نتايج حاصل از اين گزارش حاكي از آن است كه 2 كودك از هر 3 كودك چاق يعني حدود 67 درصد حداقل يك فاكتور ريسك براي ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي داشتند و بيش از 56 درصد از آنها نيز داراي فشارخون بالا بودند.
براساس اين گزارش محققان با تمركز بر روي نتايج افزودند: سطوح بالاي LDL‌ (كلسترول بد) نيز در 54 درصد از آنها كاملاً مشهود بود.
نتايج ديگر اين مطالعه هم‌چنين افزود كه 14 درصد از جمعيت مورد مطالعه در حالت ناشتا قند خون بالايي داشتند و كمتر از 1 درصد در معرض خطر ابتلا به ديابت نوع 2 قرار داشتند.
به گفته محققان بروز اختلالات قند خون در حالت ناشتا در اين كودكان با توجه به شيوع روزافزون ديابت نوع 2 در كودكان و نوجوانان نگران كننده است و بهمين ترتيب اپيدمي پرفشاري خون و بروز چربي‌هاي غيرطبيعي مي‌تواند منجر به ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي در بزرگسالي شود.
گفتني است با وجود اين نتايج معيارهاي پذيرفته شده بين‌المللي براي تعريف چاقي شديد و دستورالعمل‌هايي براي تشخيص زودرس آن و نهايتاً درمان چاقي شديد براي جلوگيري از ايجاد بيماري‌هاي حاصل از آن، ضروري است. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر