طعم دهنده کره مصنوعی موجب ابتلا به آلزایمر می شود


یک تحقیق جدید به بررسی این مسئله پرداخته که آیا استفاده از طعم دهنده مصنوعی کره که یکی از مهمترین کاربردهای آن طعم دادن به ذرت بوداده است، موجب ایجاد آلزایمر می شود یا خیر.
به گزارش خبرگزاری مهر، نتایج این تحقیقات برای افرادی که هنگام تماشای فیلم ذرت بوداده می خورند نگرانی چندانی ایجاد نمی کند بلکه موضوع اصلی این تحقیق کارگرانی است که در کارخانه در تماس با میزان قابل توجهی از طعم دهنده مصنوعی کره هستند.
نتیجه این تحقیقات در مجله تحقیقات شیمیایی در سم شناسی منتشر شده است.
ماده شیمیایی مورد بحث diacetyl است که به ذرت های بو داده ای که در مایکروویو تهیه می شوند، طعم کره می دهد. ساختار این ماده شبیه ماده ای است که پروتئین آمیلوئید را در مغز به صورت خوشه ای تشکیل می دهد، تغییری که از نشانه های شاخص بیماری آلزایمر است.
محققان تلاش کردند به درک این مسئله برسند که آیا این ماده می تواند به خوشه ای شدن ماده آمیلوئید کمک کند یا خیر، آنها در این میان دریافتند که نه تنها این ماده از قابلیت خوشه ای شدن آمیلوئید برخوردار است، بلکه می تواند تآثیر سمی آمیلوئید را بر سلولهای عصبی بیشتر کند.

محققان در این مقاله نوشته اند که این تحقیق در رابطه با اینکه کارگران صنعتی به صورت طولانی مدت در معرض تماس با این ماده هستند انجام شده و نتایج آن احتمال مسمومیت بلند مدت عصب شناختی را مورد تأکید قرار می دهد.
بیماری آلزایمر شایع ترین شکل از زوال عقل است، بر اساس آمار مراکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا سالانه 5 میلیون نفر به این بیماری مبتلا می شوند. گفته می شود که تعداد افرادی گه به این بیماری مبتلا هستند هر 20 سال به علت افزایش جمعیت و طول عمر افراد دو برابر می شود.
ییماری آلزایمر یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که بتدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. بارزترین تظاهر زوال عقل اختلال حافظه ‌است. اختلال حافظه معمولاً بتدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود ولی بتدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می‌ بینند.
از جمله علائم آلزایمر می توان به از دست رفتن حافظه، پریشانی، دشواری در انجام کارهای آشنا، کاهش توانایی قضاوت و مشکلات تکلم یا نوشتن اشاره کرد.
بر اساس اعلام انجمن آلزایمر به عنوان یک سازمان غیر انتفاعی که حمایت از بیماران مبتلا به آلزایمر را مدنظر دارد، در سال 2010 هزینه مربوط به بیماری آلزایمر حدود 8 میلیارد دلار بوده است.
تا کنون هیچ درمانی برای آلزایمر کشف نشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر