محافظت از پوست در برابر اشعه UV‌ خورشید با عصاره توت فرنگي

 عصاره توت فرنگي مي‌تواند در محافظت و باسازي پوست‌هاي آسيب ديده از اشعه‌هاي مضر آفتاب، بسيار مؤثر باشد. 
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه شيمي مواد غذايي، تيمي از محققان ايتاليايي و اسپانيايي پس از انجام آزمايشات خود دريافتند كه عصاره توت فرنگي استفاده شده در كشت سلولي پوست مي‌تواند باعث بقاي بيشتر پوست در مقابل اشعه ماوراء بنفش آفتاب شود و ميزان صدمات رسيده به DNA‌ پوست را کاهش دهد.
براساس اين گزارش محققان بخشي از سلول‌هاي پوست انسان (فيبروبلاست‌ها) را كشت دادند و عصاره توت فرنگي را در غلظت‌هاي 05/0 و 25/0 و 5/0 ميلي‌گرم بر ميلي‌ليتر به آن افزودند و سپس نمونه‌ها را به مدت 90 دقيقه در معرض آفتاب ظهر تابستان در نواحي ساحلي قرار دادند.

نتايج حاصل از اين گزارش اثر محافظتي و خواص فتوپرواكتيوي عصاره توت فرنگي را به ويژه در غلظت‌هاي 5/0 ميلي گرم بر ميلي‌ليتر از فيبروبلاست‌ها در برابر اشعه UV‌ آفتاب تائيد كرد و ميزان آسيب‌هاي ناشي از اشعه‌هاي آفتاب در DNA‌ پوست را در مقايسه با سلول‌هاي شاهد كاهش داد.
براساس اين گزارش محققان افزودند: عصاره توت فرنگي با داشتن تركيبات غني از آنتوسيانين كه در رنگدانه‌هاي قرمز آن نهفته است، داراي خواص ضدالتهابي، آنتي‌اكسيداني و آنتي توموري مي‌باشد كه در تعديل و تنظيم فرآيندهاي آنزيمي نقش مؤثري دارند.
نتايج به دست آمده از اين گزارش گامي مهم در حمايت از رده‌هاي سلولي پوستي در برابر بيماري‌هاي سرطاني و التهابي وابسته به پوست و ديگر بيماري‌هاي دزانراتيو كه پوست را به شدت تحريك مي‌كند، ايجاد مي‌گند.
به گفته محققان از عصاره توت فرنگي مي‌توان بعنوان تركيبي مهم در مجموعه مواد غذايي استفاده كرد و همچنين اضافه كردن آن به فرمولاسيون كرم‌ها، لوسيون‌ها و ديگر مواد آرايشي براي استفاده خارجي، بسيار مفيد است.
گفتني است پيش تر دانشمندان اثرات مفيد توت فرنگي را در تقويت سلول‌هاي قرمز خون و محافظت از مدعه در برابر برخي از مواد غذايي مضر به اثبات رسانيده بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر