خواب ناکافی منجر به چاقی می شود



محروميت از خواب يا برهم زدن تعادل انرژي، از داشتن وزن ايده‌آل جلوگيري مي‌كند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه آكادمي تغذيه و رژيم غذايي، نتيجه يك مطالعه با بررسي مقالات منتشر شده در سال‌هاي 2011 تا 1996 به منظور ارزيابي تأثيرات كم‌ خوابي بر تعادل انرژي و تنظيم وزن بدن، و نيز اندازه‌گيري هورمون‌هاي مرتبط با چاقي نشان داد در حالي كه تمركز بر رژيم غذايي و ورزش مي‌تواند باعث لاغري شود انجام تغييراتي در الگوهاي زندگي روزمره از جمله خواب به كنترل وزن كمك مي‌كند.
نتايج حاصل از اين گزارش با تجزيه و تحليل افراد مورد مطالعه افزود: كمبود خواب مي‌تواند باعث تغييراتي در مجموعه‌اي از الگوهاي بدن شامل كاهش حساسيت به انسولين، افزايش هورمون گرلين و كاهش هورمون لپتين در بخش عمده‌اي از افرادي كه خواب كافي ندارند، شود.
براساس اين گزارش محققان افزودند:  تغييرات در هورمون‌هاي گرلين و لپتين، مصرف انرژي در ميان افراد مورد مطالعه را تحت تأثير قرار داده و حتي توانسته باعث تقويت گرسنگي شود.
به گفته محققان، اين مطالعه بيش از 35 درصد از بزرگسالان آمريكايي چاق هستند و بيش از 28 درصد آنها خوابي كمتر از 6 ساعت در شب دارند و اين مقاله با ارزيابي الگوهاي خواب فردي نشان مي‌دهد كه داشتن يك خواب كافي به طور منظم باعث كنترل وزن شده و اثرات زيادي در مديريت وزن بدن دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر