وزن، تحرك و تغذيه عوامل مؤثر در ايجاد پوكي استخوان

وزن، تحرك و تغذيه از عوامل مؤثر در ايجاد پوكي استخوان بوده و اين عوامل قابل كنترل و پيشگيري است.
به گزارش خبرنگار وب دا،‌ معاون مركز تحقيقات استئوپروز با بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ شيوع پوكي استخوان در زنان بيشتر از مردان و شكستگي ناشي از آن نيز در زنان تقريبا 4 برابر مردان است.
دكتر حميدرضا آقايي ميبدي افزود:‌ روند كاهش تراكم استخوان در مردان از سرعت كمتري برخوردار است اما پس از سنين 65 تا 70 سالگي اين روند در زنان و مردان برابر مي شود.
وي يائسگي را از عواملي برشمرد كه قابل كنترل و پيشگيري نيست، و تصريح كرد:‌ در هنگام يائسگي تولد هورمون استروژن از تخمدان متوقف مي شود بدين ترتيب پس از يائسگي، سرعت كاهش توده استخوني بالا مي رود زناني كه قبل از 45 سالگي يائسه مي شوند يا كساني كه تخمدان هايشان با جراحي برداشته مي شود بيشتر در معرض پوكي استخوان هستند.
معاون مركز تحقيقات استئوپروز ادامه داد: بيماري هايي نظير بيماري  غده تيروئيد (پركاري تيروئيد)، بيماري غدد پاراتيروئيد (پركاري يا كم كاري) بيماري غدد جنسي و بيماري غدد فوق كليوي مي توانند فرد را در معرض ابتلا به پوكي استحوان قرار دهند.
دكتر ميبدي،‌ وزن و تحرك را از عوامل قابل كنترل و پيشگيري در ابتلا به پوكي استخوان عنوان كرد و گفت: كم بودن وزن بيش از حد طبيعي سبب كاهش استحكام استخوان ها مي شود و عدم تحرك و فعاليت، روند كاهش توده استخوان ها را تسريع مي كند.
وي خاطرنشان كرد:‌ استفاده طولاني مدت از برخي داروها نظير كورتون، كاربامازپين (داروي ضد تشنج) و هپارين(جهت رقيق كردن خون و جلوگيري از تشكيل لخته به كار مي رود) سبب كاهش تراكم استخوان مي شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر