نامنظم شدن ضربان قلب و فشار خون از عوارض کمبود پتاسیم

 
نامنظم شدن ضربان قلب و فشار خون از عوارض کمبود پتاسیم است.
به گزارش وب دا، عضو مرکز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه خستگی، عکس‌العمل‌های کند، ضعف عضلانی و خشکی پوست از دیگر عوارض کمبود پتاسیم به شمار می رود، اظهار داشت: اگر میزان پتاسیم موجود در بدن به یکباره کاهش پیدا کند، ممکن است شخص مبتلا به بیماری‌های قلبی شود.
دکتر محسن نعمتی تعدیل میزان آب، اسید در خون و بافت های بدن، حجیم تر کردن عضلات، هضم و جذب پروتئین و کربوهیدرات بهبود ضربان منظم قلب، تنظیم انتقال مواد مغذی به درون سلول‌ها، بهبود انقباض طبیعی ماهیچه‌ای، حفظ تعادل آب در بافت‌ها و سلول‌های بدن، حفظ یا بهبود عملکرد طبیعی سلول‌های ماهیچه‌ای، قلبی، عصبی، کلیه‌ها و ترشحات شیره معده را از مزایای پتاسیم عنوان کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه پتاسیم و سدیم، نقش متقابلي دارند، خاطر نشان کرد: نشانه های كمبود پتاسيم را مي‌توان در افرادي مشاهده كرد كه فشارخون بالايي دارند. اين افراد به علت مصرف زياد سديم، جذب كمي از پتاسيم داشته و اين كمبود علاوه بر بالا بردن فشارخون، در طول زمان طولاني پوكي استخوان را نيز براي فرد ايجاد مي‌كند.
دکتر محسن نعمتی افزود: افرادی که دارای فشار خون بالایی هستند، معمولاً با رژیم‌هایی تحت درمان قرار می‌گیرند که میزان پتاسیم آن‌ها بالا بوده، اما سدیم به کمترین میزان کاهش پیدا می‌کند.

عضو مرکز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مقدار نیاز بدن به پتاسیم 4گرم در روز است كه از طريق مصرف موارد خواركي تامين مي‌شود، خاطر نشان کرد: ماهی قزل‌آلا، ساردین و آزاد ، گوشت قرمز، مرغ، نخودسبز، باقلا، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی به‌ویژه با پوست، گیاهان دارای برگ‌های سبز، مرکبات، موز، زردآلو، خربزه، هندوانه، خشکبار، آجیل و شکلات منابع غني اين ماده غذايي  به شمار می رود.
دکتر محسن نعمتی با اشاره به اینکه ابتلا به برخی بیماریها و مصرف دارو از عوامل کاهش دهنده پتاسیم در بدن به شمار می رود، اظهار داشت: افرادي كه به استفراغ و اسهال مبتلا مي‌شوند و يا به هر دليل داروي مسهل مي‌خورند، بيشتر از سايرين، پتاسيم از دست مي‌دهند. افراد میانسال و کسانی که دارای بیماری‌های مزمن هستند، ورزشكاران به دليل تحرك و عرقي كه مي‌كنند، ممکن است با کمبود پتاسیم مواجه شوند، بنابراين استفاده از مواد معدني و املاح به اين دسته از افراد بيشتر توصيه مي‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر