آيا ظروف چدن بخريم؟


چدن، آلیاژی مرکب از آهن، کربن و سیلیسیم است که در شکل ‌هایی چون چدن‌های ضد سایش، مقاوم به خوردگی و مقاوم در برابر حرارت وجود دارند.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ استفاده از ظروف مختلف برای پخت غذا بسیار اهمیت دارد و افرادی که کیفیت و طعم غذا برای آن‌ها مهم است، باید به کیفیت ظرفی که درآن غذا تهیه می‌شود نیز اهمیت بدهند. جنس ظرف و روکش آن در پخش گرما و سرعت پخت غذا تأثیر دارد.

 چدن، آلیاژی مركب از آهن، كربن و سیلیسیم است كه ضد سایش، مقاوم به خوردگی و مقاوم در برابر حرارت است.

چدن رسانای حرارتی ضعیفی به شمار می‌رود، اما با این وجود حرارت را در خود نگه داشته و آن را به طور یکنواخت پخش می‌کند.در هنگام پخت و پز مقداری از مواد ظروف چدنی ممکن است وارد غذا شوند. البته این مواد از قابلمه جدا نمی‌شوند، بلکه مواد غذایی هنگام پختن در مجاورت با قابلمه، خواص آن مواد را به خود می‌گیرند.

بعد از اتمام پخت، ماده غذایی را از درون ظروف چدنی خارج کنید تا اکسید نشود. در ضمن در ظروف چدنی فاقد روکش، نباید مواد اسیدی مثل آب‌لیمو یا سس گوجه‌فرنگی ریخت.

نکته: استفاده بیش از حد از این ظروف توصیه نمی‌شود. چدن می‌تواند بر مواد غذایی تاثیر بگذارد، مگر اینکه قبل از پخت و پز، تمام سطح داخلی آن با کمی روغن چرب شود و ظرف به مدت دو ساعت در فر یا روی اجاق قرار بگیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر