دیابت بارداری، از شایعترین عوارض حاملگی

 دیابت بارداری بدلیل تغیرات هورمونی در دوره بارداری رخ می دهد و یکی از شایع ترین عوارض حاملگی است.
 به گزارش وب دا، کارشناس مادران مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: دیابت بارداری، دیابتی است که در دوران بارداری تشخیص داده می شود و این عارضه بدلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری رخ می دهد و تنظیم قند خون را با مشکل مواجه می سازد.
 عالیه اعتمادی اضافه کرد: دیابت بارداری یکی از شایع ترین عوارض حاملگی است و بین 2 تا 7 درصد زنان را مبتلا می سازد.
 وی همچنین با بیان اینکه دیابت بارداری به دو دسته علامت دار و بی علامت تقسیم می شود، افزود: اکثر مبتلایان به دیابت بارداری هیچگونه علامتی ندارند و به همین علت همه خانم های باردار باید تحت آزمایشات تشخیص این بیماری قرار گیرند که این آزمایشات در طی مراقبت های بارداری توسط پزشک یا ماما توصیه می شوند.
 اعتمادی با ذکر نشانه های دیابت بارداری افزود: احساس تشنگی، تکرار ادار، افزایش اشتها، افزایش وزن، ضعف، سرگیجه، تاری دید، استفراغ و ابتلاء به عفونت های مختلف از نشانه های دیابت بارداری هستند.
کارشناس مادران مرکز بهداشت استان خوزستان اظهار داشت: زنان چاق، زنان دارای نمایه توده بدنی بالای 30، زنانی که سابقه ی دیابت در افراد درجه یک خانواده دارند و افراد دارای سابقه به دنیا آوردن نوزاد با وزن 4 کلیوگرم و بالاتر و مرده زایی بدون دلیل و سابقه حداقل دو بار سقط خودبخودی، در معرض خطر ابتلاء به دیابت بارداری هستند و باید در اولین ویزیت حاملگی تحت آزمایش قرار گیرند. ولی در سایر زنان باردار، این آزمایش بین هفته های 24 تا 28 حاملگی انجام می پذیرد.

وی همچنین اضافه کرد: افراد دارای فشارخون بالا، سن بالای 30 سال وکسانی که در ادرار آنها قند وجود دارد نیز جزء افراد در معرض خطر محسوب می شوند.
 اعتمادی تصریح کرد: هدف از درمان دیابت بارداری، کنترل قند خون در حد طبیعی می باشد و روش های درمانی آن شامل رژیم غذایی، ورزش و درمان دارویی است.
 وی در پایان یادآور شد: استفاده از داروهای خوراکی پایین آورنده قند خون در طی بارداری مجاز نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر