ضرورت مصرف وعده های غذایی منظم برای بیماران دیابتی

بیماران دیابتی که داروی تنظیم کننده قند خون و یا انسولین استفاده می کنند باید وعده های غذایی کامل و منظم مصرف کنند.
به گزارش وب دا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اعلام این مطلب گفت: حذف وعده های غذایی و میان وعده ها در بسیاری مواقع عامل افت قند خون در بیماران دیابتی است.
فرزام بیدارپور افزود: پایین آمدن میزان قند خون به زیر 45 باعث اختلال در عملکرد مغز شده و در نهایت منجر به اختلال در دید، هوشیاری، سرگیجه، تشنج و در صورت ادامه، کاهش شدید هوشیاری و در نهایت رفتن بیمار به کما را در پی خواهد داشت.
به گفته وی، بیمار در هنگام افت قندخون دچار تعریق، تپش قلب، لرزش در اندامها، احساس گرسنگی شده که اگر در همان لحظه موادغذایی شیرین را مصرف کند این علائم کاهش و یا برطرف می شود.
بیدارپور در ادامه با اشاره به ضرورت مصرف موادغذایی حاوی فیبر در بیماران دیابتی افزود: فیبر به ویژه فیبر محلول در آب، جذب گلوکز(قند) را کند کرده و به کنترل بیماری دیابت کمک می کند.
به گفته وی، رژیم غذایی متعادل شامل میوه، سبزی، حبوبات و غلات کامل مانند نان سبوس دار، نیاز ما را به فیبر و سایر مواد غذایی تأمین می کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه اصلاح رژیم غذایی یکی از راهکارهای اساسی برای پیشگیری از دیابت نوع دوم است، افزود: افزایش تحرک و ورزش کردن از دیگر راهکارهای اساسی در پیشگیری از دیابت است.
بیدارپور همچنین از آموزش، تغذیه، ورزش، داروها و اندازه گیری قندخون به عنوان پایه های کنترل دیابت نام برد و گفت: آسیب بر عروق، مغز، قلب و آسیب عصبی، چشمی و کلیوی از عوارض خطرناک در دیابت هستند ودرصورت رعایت نکات فوق، عوارض یادشده در بیماران دیابتی کمتر شده و بیماران زندگی عادی خود را خواهند داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر