تغذیه ناسالم مهمترین عامل اختلالات خلقی و عصبی دختران

 تغذیه ناسالم مهمترین عامل اختلالات خلقی و عصبی در دختران است.
به گزارش وب دا، کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه  یکی از مشکلات رايج در میان  دختران جوان و نوجوان، الگوهای غذایی نامناسبی است که بیشتر از طریق اینترنت، سایت‌های بدون اعتبار و ماهواره به آن‌ها منتقل می‌شود، اظهار داشت: راضی نبودن از ظاهر و قیافه خود مهمترین عاملی است که دختران را به سمت استفاده از  توصیه‌های اشتباه و رژیم‌های نادرست سوق می دهد.
دکتر زهرا اباصلتی با بیان اینکه تمایل به کم‌ وزنی و لاغری که ناشی از تصور نادرست آن‌ها نسبت به اندام است، باعث می شود برخی از  دختران اقدام به رژیم سخت و خودسرانه ‌کنند و این امر موجب به خطر افتادن  سلامت آینده آنان به‌ویژه در دوران مهم بارداری و شیردهی می شود همچنین این مسئله ممکن است باعث قاعدگی‌های نامنظم يا نبود قاعدگی در آن‌ها شود.
کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کمبود ریز مغذی ها از جمله آهن، کلسیم، روی و مواد معدنی از دیگر عوارض استفاده از رژیم های نادرست به شمار می رود که به  تدریج در فرد موجب بروز اختلالات خلقی، عصبی، ریزش مو و کم خونی می‌شود.
دکتر زهرا اباصلتی افزود: یکی از مشکلات دیگری که دختران را تهدید می‌کند، اضافه وزن یا چاقی است که اغلب در اثر کم‌تحرکي و فعالیت نامناسب بدنی، استفاده مداوم از تلویزیون و رایانه و نیز رژیم‌های نادرست غذایی و مصرف زیاد تنقلات، نوشابه‌ها وغیره به وجود می‌آید.
وی با تاکید بر اینکه برنامه غذايي دختران بايد شامل تركيبي از غذاهاي مختلف در گروه‌هاي اصلي غذايي باشد، اظهار داشت: در ميان وعده‌ها به جاي استفاده از مواد غيرمغذي و كالري‌زا مثل نوشابه‌ها، چيپس و كيك‌ها از مواد غذايي مغذي مانند شير، نان، پنير، خشكبار، ميوه‌ها و مغزها استفاده کنند.
کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: براي پيشگيري از كم وزني و لاغري، از انجام هرگونه رژيم خودسرانه به شدت خودداري شود و تحت نظر متخصصان تغذيه اقدام شود و براي پيشگيري از اضافه وزن و چاقي ضمن توصيه به فعاليت‌هاي روزانه، استفاده از يك رژيم غذايي درست و متعادل زير نظر متخصص تغذيه ضروري است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر