سبوس سرشار از ويتامين


جام جم آنلاين: سال‌ها پيش كارشناسان اتفاق نظر داشتند كه سبوس گندم مانع عمل آوري آرد شده و اسيد فتيك موجود در آن مانع جذب املاحي چون كلسيم، آهن، روي و منيزيم مي‌شود.
از اين رو هنگام آسياب، دانه‌هاي گندم، سبوس‌گيري و آرد سفيد حاصله براي تهيه نان و انواع شيريني‌ها به كار مي‌رفت اما بعدها متوجه شدند كه با حذف سبوس قسمت اعظم ريزمغذي‌ها (املاح و ويتامين‌ها) از دانه جدا و غذاي اغلب مردم بي‌ارزش مي‌شود.
بر اين اساس براي رفع سوء‌تغذيه، استفاده از سبوس خام در ماست، سالاد، سوپ و ساير غذاها توصيه شد.
اما مشكلاتي چون التهاب روده، نفخ معده و جذب‌نشدن كلسيم و آهن شايع‌تر شد تا اين‌كه تحقيقات نشان داد، حرارت پخت و مخمرهاي طبيعي كه براي عمل‌آوري به آرد نان افزوده مي‌شود، بخش عمده‌اي از اسيد فتيك سبوس را از بين برده و از اثرات مخرب آن مي‌كاهد و در ضمن باعث سنتز ويتامين‌هاي گروه B مي‌شود، اما سبوس در چه دانه‌هايي وجود دارد و خواص بارز آن كدام است؟
سبوس غلاف نازكي است كه در زير پوسته زبرغلاتي چون گندم، جو، چاودار، برنج و... وجود دارد و بخش اعظم مواد مغذي دانه در آن نهفته است.

در واقع سبوس يكي از غني‌ترين فيبرهاي گياهي است و در دستگاه گوارش، هضم جزئي دارد. در هر صد گرم آن213 كالري انرژي نهفته و سرشار از ويتامين‌هاي گروه B، E و املاحي چون آهن، منيزيم، فسفر، روي و درصدي كلسيم است.
سبوس چاودار در مقايسه با گندم، ويتامين B بيشتري دارد و سبوس جوي دو سر دو برابر سبوس گندم است.
سبوس جلادهنده عروق قلبي و مغزي
سبوس به افزايش سوخت و ساز گلوكز و ترشح انسولين كمك مي‌كند و نيازبيماران ديابتي را به انسولين و ديگر داروهاي كاهنده قند كم كرده و از تغييرات ناگهاني قند خون جلوگيري مي‌كند.
سبوس با طولاني‌كردن مدت جويدن باعث ترشح بيشتر بزاق و پرشدن بيشتر معده و احساس سيري زودرس شده و با پاكسازي پرزهاي ديواره روده و معده از ماندگاري طولاني مدت سموم در بدن جلوگيري مي‌كند.
مهم‌تر آن كه به دليل داشتن پتاسيم از باز جذب سديم از كليه‌ها پيشگيري و به كاهش فشار خون كمك مي‌كند. از سوي ديگر تركيبات مفيد آن از طريق جريان خون به كبد راه يافته و با محدود‌كردن آنزيم‌هاي مخرب، باعث كاهش توليد كلسترول توسط كبد ‌شده و با كمك به ترشح اسيد صفرا موجب كاهش چربي خون مي‌شود. 

مايعات، سبوس را وظيفه‌شناس مي‌كند
وقتي هم كه فشار، قند و چربي خون در حد تعادل باشد، ديواره عروق حالت ارتجاعي خود را حفظ كرده و ريسك ابتلا به بيماري‌هاي قلبي وعروقي و سكته‌هاي مغزي به طور چشمگيري كاهش مي‌يابد.
به توصيه كارشناسان علوم غذايي، بهتر است سبوس دريافتي روزانه از برنج قهوه‌اي يا نان تهيه شده از آرد كامل باشد.
به منظور جلوگيري از مشكلات گوارشي همچون نفخ، فرآورده‌هاي حاوي سبوس را بتدريج وارد برنامه غذايي خود كنيد و بعد از صرف آن به اندازه كافي مايعات بنوشيد تا فيبر در يك محيط لغزنده و متحرك به وظيفه خود عمل كند.

فاخره بهبهاني - گروه سلامت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر