غذاي كمكي كودكان بايد در حجم كم و داراي كالري مطلوب باشد


غذاي كمكي بايد در حجم كم، داراي كالري مطلوب بوده و حاوي پروتئين و ريز مغذي هاي لازم باشد.
به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگارانبه نقل از وبدا؛ دكتر زهرا عبداللهي،‌سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اين مطلب اظهار داشت: غذاي كمكي بايد با قوام مناسب براي سن شيرخوار تهيه شود،‌ كاملا پخته و نرم باشد تا كودك بتواند آن را به راحتي هضم كند، متناسب با عادات غذايي خانواده و مورد علاقه و ميل كودك باشد و نمك، ‌شكر و ادويه تند به آن اضافه نشود.دكتر زهرا عبداللهي افزود: نياز شيرخواران از پايان 6 ماهگي به انرژي و برخي ريز مغذي ها افزايش مي يابد و چون شير مادر تمام نياز هاي غذايي او را تأمين نمي كند لازم است انرژي،‌ آهن، روي و برخي ويتامين ها از طريق غذاي كمكي به كودك رسانده شود.

وي تصريح كرد: ذخيره آهن شيرخواري كه به موقع متولد شده است، تقريبا حوالي شش ماهگي به حداقل مي رسد بنابراين اگر آهن را از طريق غذاهاي كمكي و قطره آهن دريافت نكند ممكن است مبتلا به كم خوني شود.

اين متخصص تغذيه در مورد نوزاداني كه با وزن كمتر از 2500 گرم متولد مي شوند، گفت: گرچه تغذيه انحصاري آنان با شير مادر بايد تا پايان شش ماهگي ادامه داشته باشد ولي هنگامي كه وزن شيرخوار به 2 برابر وزن تولد برسد، لازم است قطره آهن هم شروع شود.

وي تصريح كرد: اگر غذاي كمكي زودتر از زمان توصيه شده شروع شود رغبت شيرخوار به مكيدن كمتر مي شود در نتيجه توليد و ترشح شير مادر كاهش مي يابد و شيرخوار از مزاياي تغذيه انحصاري و دريافت مقدار كافي شير مادر محروم مي ماند.

دكتر عبداللهي ادامه داد: يكي ديگر از مخاطرات زود شروع كردن غذاي كمكي، احتمال بروز آلرژي مانند خس خس سينه، كهير و اگزما است همچنين به دليل عدم آمادگي و تكامل دستگاه گوارش و سيستم ايمني بدن شيرخوار،‌ سلامتي او بيشتر به خطر مي افتد زيرا هر نوع عفونت يا اسهال در شيرخواران با سن كم، خطرناكتر است و احتمال دارد سبب كاهش وزن كودك نيز بشود بنابراين هر چه غذاي كمكي زودتر شروع شده باشد مخاطرات آن هم بيشتر است.

به گفته وي، اگر غذاي كمكي خيلي ديرتر از زمان توصيه شده شروع شود آشنا شدن شيرخوار با مزه و قوام انواع غذاها به تاخير مي افتد و ممكن است قبول مواد غذايي و بلعيدن غذا با مشكلات بعدي همراه باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر