مايعات رايكساعت قبل ياپس ازغذاميل كنيد/نفخ معده درمان قطعي ندارد


غذا را تند تند نخوريد!

89-29.jpgيك متخصص گوارش با بيان اينكه خوردن چاي پررنگ، نوشابه گازدار و قهوه باعث نفخ معده مي‌شوند، افزود: افراد بايد مايعات را يك ساعت قبل يا پس از غذا استفاده كنند و هنگام غذا خوردن چيزي ننوشند.
دكتر همايون واحدي در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين كه نفخ معده يكي از بيماري‌هاي شايع است و 30 تا 40 درصد مردم به آن دچارند، گفت: نفخ معده به احساس سنگيني معده بعد از غذا گفته مي‌شود كه عوارض خاصي نداشته و با آروغ زدن‌هاي (باد گلو) بسيار همراه است.

وي افزود: تندتند غذا خوردن همراه با بلع هوا و انواع گازهاي مختلف مثل نيتروژن هنگام فعاليت‌هاي روزانه در معده و روده نفخ ايجاد مي‌كند.
دكتر واحدي ادامه داد: معده كساني كه كمبود لاكتوز دارند به لاكتوز حساسيت نشان داده و پس از استفاده مواد حاوي لاكتوز دچار نفخ معده مي‌شوند.
وي با بيان اينكه نفخ معده با درد همراه نيست، افزود: ممكن است نفخ معده بيمار آنقدر زياد باشد كه احساس تنگي نفس كند.
اين فوق تخصص گوارش اظهار كرد: ممكن است فردي انسداد روده داشته باشد و بر اثر آن دچار نفخ معده شود. در اين موارد ديده شده كه حتي ممكن است فرد استفراغ هم بكند. همچنين بيماراني كه بيماري IBS (سندرم روده تحريك‌پذير) با علامت قالب يبوست دارند نيز دچار نفخ شديد معده مي‌شوند.
دكتر واحدي تصريح كرد: مشكلات عصبي به ويژه در بيماراني كه به IBS دچار باشند به نفخ معده شدت مي‌بخشد.
وي به تاثير مستقيم سيگار در به وجود آمدن و شدت بخشيدن به نفخ معده اشاره كرد و گفت: سيگار علاوه بر اينكه باعث بلع هوا مي‌شود به علت نيكوتيني كه دارد باعث اسيدي شدن معده شده و رفلاكس ايجاد مي‌كند.

درمان نفخ معده چيست؟

دكتر واحدي با تاكيد بر اينكه نفخ معده درمان قطعي ندارد، افزود: اگر فرد در رژيم غذايي خود تغيير ايجاد كرده و نحوه خوردن و آشاميدن خود را اصلاح كند با مشكل خاصي روبرو نخواهد شد.
وي ادامه داد: براي جلوگيري از نفخ معده بايد غذا را لقمه لقمه و با دهان بسته خورد. همچنين هنگام آب خوردن بايد آن را جرعه جرعه نوشيد.
وي تاكيد كرد: بايد از خرده خوري پرهيز كرد. خرده‌ خوري به زماني گفته مي‌شود كه فرد بلافاصله پس از صرف غذاي اصلي ميوه يا تخمه بخورد كه در اين حالت نفخ معده تشديد خواهد شد.
اين متخصص گوارش با بيان اينكه خوردن چاي پررنگ، نوشابه گازدار و قهوه باعث نفخ معده مي‌شوند، افزود: افراد بايد مايعات را يك ساعت قبل يا پس از غذا استفاده كنند و هنگام غذا خوردن چيزي ننوشند.
وي در پايان در خصوص استفاده از داروهاي گياهي در درمان نفخ معده، اظهار كرد: داروهاي گياهي بايد زير نظر متخصص مصرف شوند. مثلا عرق نعنا براي ورم معده مفيد، اما براي رفلاكس معده مضر است و اسيد معده را افزايش مي‌دهد و بيمار بايد از آن آگاهي داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر