تغذيه كودكان در حال رشد را جدي بگيريد


695-2.jpg
موضوع تغذيه كودكاني كه دوران مدرسه را مي گذرانند يكي از دغدغه‌هاي والدين است. كودكان در اين دوران كمتر از زمان نوزادي رشد دارند اما همچنان به دريافت مواد خوراكي مغذي احتياج دارند به همين دليل نوع تغذيه‌شان حائز اهميت است.
به گزارش سرويس سلامت ايسنا، كودكاني كه سنين مدرسه و رشد را مي گذرانند ضروري است تمامي مواد غذايي را كه در طي روز دريافت مي‌كنند سرشار از مواد مغذي و انرژي‌زا باشد. همچنين نوع غذاي انتخابي در دوران كودكي مي‌تواند در سلامتي و عادات غذايي آنان در سنين بزرگسالي تاثيرگذار باشد.

برنامه غذايي منظم همراه با وعده‌هاي غذايي مرتب و ميان وعده‌ها مي تواند به داشتن يك عادت غذايي خوب كمك شاياني داشته باشد. والدين بايد مطمئن باشند فرزندانشان انواع متنوعي از نيازهاي غذايي روزانه‌شان را دريافت مي‌كنند. گنجاندن تعداد محدودي از مواد خوراكي داشتن وعده‌هاي غذايي سرشار از مواد مغذي و مفيد را سخت مي‌كند.
كودكان در اين دوران براي رشد و ميزان فعاليتي كه دارند نيازمند دريافت انرژي بالا هستند و دريافت بالاي مواد انرژي‌زا منجر به چاقي در آنان مي‌شود. همچنين بايد توجه داشت كودكان تمايل زيادي به دريافت غذاهاي پركالري دارند اما براي سوزاندن ميزان مازاد اين انرژي فعاليت كافي ندارند.
والديني كه تصور دارند كودكانشان به اضافه وزن مبتلا هستند مي‌بايستي با انجام فعاليت‌هاي فيزيكي در قالب ورزش به آنان كمك كنند. همچنين با حذف مواد قندي و چربي‌زا از وعده‌هاي غذاييشان مي توانند اين مشكل را در آنان حل كنند. خانواده‌ها همچنين بايد آگاه باشند داشتن عادات غذايي سالم مي‌تواند در شكل‌دهي رفتارهاي فرزندانشان موثر باشد.
كودكان براي داشتن رشدي مناسب نيازمند دريافت كليسم هستند. اين ماده معدني براي رشد كافي استخوان و استحكام آن‌ها ضروري است. در اشاره به منبع خوب اين ماده مي توان از مواد لبني از قبيل شير، پنير، ماست، غلات،‌ دانه كنجد و پنير سويا نام برد.
ماده ديگري كه بايد در وعده‌هاي غذايي كودكان گنجانده شود اسيد فوليك يا ويتامين B9 است. دريافت اين ويتامين عامل مهمي در رشد كودكان است اما تعداد كمي از كودكان مقدار كافي از آن را دريافت مي‌كنند چرا كه بيشتر كودكان از خوردن صبحانه و غلات كه منبع غني از اين ويتامين است خودداري مي‌كنند.
دريافت آهن نيز مي‌تواند به حفظ سلول‌هاي خون كمك كند. دريافت ناكافي آهن منجر به كم‌خوني مي شود. گوشت قرمز، جگر، لوبيا و حبوبات منبع سرشاري از اين ماده هستند. خانواده‌ها مي‌توانند براي اينكه فرزندانشان هنگام دريافت مواد غيرگوشتي حاوي آهن از آن فايده بيشتري ببرند آن را با مواد غذايي حاوي ويتامين C تركيب كنند.
غذاهاي قندي و چربي‌زا ديگر مواد خوراكي است كه كودكان به مصرف آن‌ها تمايل نشان مي‌دهند. اين دسته شامل گروهي از مواد خوراكي از قبيل، روغن، شكر، بيسكويت، كيك، شيريني‌ها، بستني، شكلات و نوشيدني‌هاي شيرين مي‌شود. اين مواد غذايي نبايد به طور مداوم مصرف شود و ميزان مصرف آن‌ها نيز در هر وعده بايد كم باشد. اين مواد غذايي همراه با كالري، چربي و قند هستند و حاوي ويتامين و مواد معدني نمي‌باشند. همچنين مواد قندي مي‌توانند منجر به پوسيدگي دندان در كودكان شوند.
به گزارش ايسنا به نقل از شبكه خبري BBC، نكته ديگري كه خانواده‌ها بايد به آن توجه كنند اين است كه فرزندانشان هنگام حضور در مدرسه امكان دارد مواد غذايي مناسب رشدشان را دريافت نكنند. كودكان خود را تشويق كنيد غذاهاي حاوي پروتئين مثل تخم مرغ، ماهي و گوشت مصرف كنند و از خوردن انواع پيراشكي‌ها، ‌سس‌ها و انواع برگرها خودداري كنند. همچنين آنان را به خوردن انواع ميوه ها چه به صورت تازه و چه به صورت خشك ترغيب كنيد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر