چاقی احتمال ابتلا به بیماری سنگ کیسه صفرا را افزایش می‌دهد


تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان می دهد نوجوانانی که چاق هستند در مقایسه با نوجوانانی که وزن نرمال دارند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری سنگ کیسه صفرا هستند.

تیم تحقیقاتی کایسر پرمننت، ۵۱۰ هزار نفر که بین ۱۰ سال تا ۱۹ سال سن داشتند را تحت بررسی قرار دادند. بر اساس نتایج این تحقیقات که در مجله تغذیه و امراض معده و روده کودکان منتشر شده، از میان این افراد ۷۶۶ نفر سنگ کیسه صفرا داشتند.

یک متخصص بیماری چاقی مفرط اهل بریتانیا می گوید پیشتر هم شواهدی مبنی بر افزایش ناهنجاری های مرتبط با چاقی در سنین جوانی وجود داشته است.این تحقیقات معلوم کرد کسانی که وزن مناسب داشتند دو برابر کسانی که چاق بودند به بیماری سنگ کیسه صفرا مبتلا شده بودند. این میزان در مورد کسانی که دچار چاقی مفرط بودند تا شش برابر هم افزایش یافته بود.
سنگ کیسه صفرا به سنگ های کوچکی که معمولا از تجمع کلسترول در کیسه صفرا ایجاد می شود، اطلاق می شود.
سنگ کیسه صفرا معمولا نشانه و عارضه ای ندارد ولی اگر یکی از این سنگ ها جلوی عبور صفرا را از کیسه صفرا بگیرد، موجب ایجاد درد شدید در ناحیه زیر شکم می شود. چنین شرایطی ممکن است منجر به آسیب دیدگی شدید یا عفونت در کیسه صفرا، کبد یا لوزالمعده شود و اگر درمان نشود ممکن است حتی مرگبار باشد.
در بزرگسالان هم سنگ کیسه صفرا به افزایش وزن آنها مربوط است.
وقتی این تیم تحقیقاتی روی آمار ثبت شده در پرونده مطالعات بهداشت و درمان کودکان جنوب کالیفرنیا، بررسی هایی انجام داد به این نتیجه رسید که ارتباط بین وزن و سنگ کیسه صفرا در دخترها بیش از پسرهاست.
کورینا کوبنیک، یکی از مدیران این تیم تحقیقاتی می گوید: با اینکه سنگ کیسه صفرا در بزرگسالانی که اضافه وزن شدید دارند، شایع است در طول تاریخ در میان کودکان و نوجوانان نادر بوده است.
این محقق می گوید این یافته ها اعتقاد دانشمندان را راسخ تر می کند که جوانانی که اضافه وزن دارند یا دچار چاقی مفرط هستند بیشتر از بزرگسالانی که در این شرایط قرار دارند، در معرض ابتلا به بیماری سنگ کیسه صفرا هستند.
پروفسور دیوید هازلم، رییس فروم ملی چاقی می گوید، این که سنگ کیسه صفرا در نوجوانان چاق دیده شده، تعجب بر انگیز نیست اما نگران‌کننده است.
به گفته او دیابت نوع دوم و فشار خون بالا پیشتر در نوجوانانی که اضافه وزن داشتند دیده شده بود و حالا نوبت به سنگ کیسه صفرا رسیده است؛ همین که این مشکلات زودتر بروز می کنند باعث می شود که سن مرگ و میر هم کاهش بیابد.
منبع: سایت BBC فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر