تغذيه صحيح نياز به هزينه بالا ندارد

 براي داشتن يك رژيم غذايي سالم نياز به صرف هزينه هاي گزاف و گران قیمت نيست.
به گزارش وب دا، عضو مركز تحقيقات گروه بيوشيمي تغذيه دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره با بيان اينكه بسياري از مواد غذايي گران قيمت جايگزين هايي با قيمت نازل تر دارد، اظهار داشت: به عنوان مثال گوشت قرمز به عنوان يك ماده غذايي گران قيمت جايگزيني مانند سويا دارد كه بيشتر افراد از ارزش غذايي آن آگاهي دارند ولي از آن استفاده نمي كنند.
دكتر مجيد غيور مبرهن بيشترين اختلال تغذيه اي در سالمندان را سوء تغذيه دانست و تصريح كرد: با توجه به تحقيقي كه در استان خراسان رضوي انجام شده است بيش از 12 درصد از سالمندان عادي جامعه داراي سوء تغذيه هستند و بين 40 تا 45 درصد از اين گروه در معرض اين مشكل قرار دارند.
عضو مركز تحقيقات گروه بيو شيمي تغذيه دانشگاه علوم پزشكي مشهد خاطر نشان كرد: اين در حالي است كه در حدود 85 تا 90 درصد سالمنداني كه زير پوشش كميته امداد و يا بهزيستي هستند يا مبتلا به سوءتغذيه هستند و يا در آستانه ابتلا به اين بيماري قرار دارند.
دانشيار دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره به اينكه دوران سالمندي مشكلاتي را براي دستگاه گوارش افراد به دنبال دارد، ادامه داد: يكي از مشكلات عمده اين است كه به دليل تغيير شكل عضلات دستگاه گوارش افراد هضم برخي از مواد غذايي در اين گروه دچار مشكل مي شود.

عضو مركز تحقيقات گروه بيو شيمي تغذيه دانشگاه علوم پزشكي مشهد در اين راستا افزود: اين مشكل موجب مي شود تا افراد در جذب ريزمغذي ها و ديگر مواد مورد نياز با مشكل مواجه شده و احتمال ابتلا به بيماري هاي مختلف در آنها افزايش پيدا مي كند.
دكتر غيور مبرهن در ارتباط با راهكارهايي كه مي تواند در كمتر شدن مشكلات تغذيه هاي سالمندان مفيد باشد، تاكيد كرد: يكي از اين راهكارها جلوگيري از كاهش وزن در مواقع غير ضروري است و اگر در شرايطي كاهش وزن يك ضرورت بود بايد اين كار زير نظر یک پزشك متخصص انجام شود.
وي بيان كرد: از ديگر راهكارهايي كه در اين زمينه مي تواند مفيد باشد استفاده از ميوه و سبزيجات تازه، روغن هاي گياهي مانند روغن كنجد، مصرف ماهي هفته اي دو تا سه بار و غذاهايي كه فيبر بالايي دارند مي باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر