خوردن گيلاس خطر ابتلا به نقرس را كاهش می دهد


خوردن گيلاس بروز حملات بيماري نقرس را تا 35 درصد كاهش مي‌دهد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه آمريكايي روماتولوژي، محققان دانشگاه بوستون با انجام تحقيقات خود بر روي 633 فرد مبتلا به بيماري نقرس در طول يك دوره يك ساله و پرسش تاريخ شروع بيماري، علائم، داروها و بررسي مصرف گيلاس يا عصاره آن قبل از شروع حملات نقرس دريافتند كه مصرف گيلاس تا 3 وعده شامل هر وعده 12 تا 10 عدد گيلاس در طول دو روز قبل از وقوع اين حملات مي‌تواند تا 35 درصد خطر شعله‌ور شدن حملات نقرس را كاهش دهد.
نتايج حاصل از اين گزارش همچنين مي‌افزايد: مصرف گيلاس همراه با داروي آلوپورينول (داروي كاهنده اسيداوريك در بيماري نقرس) نيز خطر عود بيماري نقرس را تا 75 درصد نسبت به دوره بدون مصرف گيلاس، كاهش مي‌دهد.

به گفته محققان اين مطالعه، تحقيقات قبلي نشان داده‌اند كه 3/8 ميليون بزرگسال آمريكايي مبتلا به نقرس هستند كه از آرتريت‌هاي التهابي تبلور اسيداوريك مفاصل رنج مي‌برند. این بیماری باعث درد سخت و تورم مفاصل مي‌شود و با توجه به گزينه‌هاي كم درماني در دسترس، فشار حملات عود كننده نقرس باعث شده است تا محققان به دنبال گزينه‌هاي ديگر پيشگيرانه حملات نقرس مانند استفاده از گيلاس باشند.
گفتني است مطالعات قبلي نشان داده‌اند كه ميوه‌هاي خانواده گيلاس خواص ضدالتهابي و اثرات كاهندگي اورات را دارند و ممكن است به طور بالقوه بتوانند دردهاي ناشي از نقرس را كاهش دهند ولي هيچ مطالعه‌اي تاكنون براي ارزيابي مصرف گيلاس و كاهش خطر ابتلا به حملات نقرس صورت نگرفته بود و البته هنوز هم كارآزمايي‌هاي باليني تصادفي براي تائيد اين كه مصرف گيلاس مي‌تواند از حملات نقرس جلوگيري كند، ضروري است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر